نقاشی محرم کودکانه

نقاشی محرم کودکانهReviewed by Saeed13 on Nov 17Rating:

«عزاداری محرم در ایران قدیم» به روایت تصویر

مرجع : مرکز مطالعات تاریخ معاصر
79931 871 نقاشی محرم کودکانه
نقاشی ظهر عاشورا٬ وداع سیدالشهدا (ع) با اهل حرم [اثر نقاشی پاکستانی در دوره قاجار]

79932 937 نقاشی محرم کودکانه
سقاخانه‌ای در بازار بزرگ تهران به تاریخ ١٣٠٧ شمسی متعلق به خانواده جان نثار [از سمت راست ایستاده ردیف جلو مأمور نظمیه حسن جوانشیر ٬ اسدالله جان نثار، نشسته بر روی نیمکت اصغر جان نثار ٬ نفر وسط حاج رضا جان نثار (مؤسس سقاخانه) ٬ اکبر جان نثار ٬ عبدالله جان نثار. عکاس: ماشاءالله خان عکاس

79933 200 نقاشی محرم کودکانه
عزاداری روز عاشورای ١٣١٠ قمری در آشتیان

79934 177 نقاشی محرم کودکانه
هیئت اتفاقیون تهران٬ نفر وسط آقای سدهی از روحانیون و وعاظ معروف تهران

79935 361 نقاشی محرم کودکانه
تعدادی از اعضای هیئت آل احمد به همراه فرزندان؛ ردیف اول نفر وسط آیت الله سید احمد طالقانی پدر جلال آل احمد

79936 206 نقاشی محرم کودکانه
عزاداری مردم تهران در روز عاشورا

79937 643 نقاشی محرم کودکانه
دسته زنجیرزن در شب عاشورا

79938 578 نقاشی محرم کودکانه
سبزه میدان تهران در روز عاشورا

79939 538 نقاشی محرم کودکانه
عزاداری مردم تهران در روز عاشورا در دوره قاجاریه

79940 785 نقاشی محرم کودکانه
عزاداری مردم تهران در روز عاشورا در دوره قاجاریه

79941 643 نقاشی محرم کودکانه
مراسم عزاداری و روضه خوانی زنانه

79942 909 نقاشی محرم کودکانه
شبیه خوان‌ها در تکیه دولت (معین البکا) با در دست داشتن نسخه شبیه خوانی

79943 771 نقاشی محرم کودکانه
تعزیه خوان در تکیه دولت قاجار

79945 566 نقاشی محرم کودکانه
تعزیه خوان در تکیه دولت قاجار

79946 104 نقاشی محرم کودکانه
گروه تعزیه خوان هنگام اجرای تعزیه

========================

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

گلم دوست داری نقاشی های خوشگل محرمی تون رو ببینید؟

444 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

6677 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

555 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

999 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

IMG 0019 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

IMG 00233 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

Untitled 11 نقاشی محرم کودکانه

1201601898 نقاشی محرم کودکانه

3356 نقاشی محرم کودکانه

========================

محرم و امام حسین و عاشورا و تاسوعا

 

1 نقاشی محرم کودکانه

2 نقاشی محرم کودکانه
3 نقاشی محرم کودکانه
4 نقاشی محرم کودکانه
5 نقاشی محرم کودکانه
6 نقاشی محرم کودکانه
7 نقاشی محرم کودکانه
8 نقاشی محرم کودکانه
9 نقاشی محرم کودکانه
10 نقاشی محرم کودکانه
11 نقاشی محرم کودکانه
12 نقاشی محرم کودکانه
13 نقاشی محرم کودکانه
15 نقاشی محرم کودکانه

 

محرم آمد و عیدم عزا شد…
این شعر نوحه مانند، مردم را برای ورود به ماهی که یکی از مهیج‏ترین ماههای یک سال مردم بود آماده می‏کرد و آن ماه محرم بود...

moharam amad نقاشی محرم کودکانه

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران:  از نیمه‏ های ماه ذی ‏الحجه کودکان تهران با به راه انداختن علم و کتلهای چوبی و یا ساخته شده از حلبی در شهر راه می ‏افتادند و با یکدیگر این شعر عامیانه را می‌خواندند:

محرم آمد و عیدم عزا شد

حسینم وارد کرب و بلا شد

این شعر نوحه مانند، مردم را برای ورود به ماهی که یکی از شلوغ‏ترین و مهیج‏ترین ماههای یک سال مردم تهران بود آماده می‏کرد و آن ماه محرم و خصوصاً دهه اول آن بود.

مراسم عزاداری حسینی تاریخچه‏‏ ای بس طولانی دارد. شاید ریشه آن به عزاداری اولیه طایفه بنی اسد برگردد که هنگام دفن شهدای کربلا بر سر مزار آنان مویه کردند و اشک ریختند. شیعیان زمانی که در دوره دیلمیان و صفویه آشکارا به آن می‏پرداختند همواره برای آن ارزش و احترام ویژه‏أی قائل بودند. نوع عزاداری و شیوه آن در طول صدها سال دچار دگرگونی فراوان شد. شکل ساده آن برگزاری مجالس تذکار برای شهدا بود که فقط به مویه و گریه می‏گذشت. شکل پیچیده آن در ایام حکومت قاجاریان به اوج خود رسید و پیرایه‏های بسیاری به حق یا ناحق به آن افزوده شد.

در سال نهصد قمری، ملاحسین کاشفی هراتی با استفاده از مقاتل مختلف و کتب تاریخی کتابی به نام “روضه‏الشهداء“ تدوین کرد و آن را وقف عام کرد و چون تنها کتاب و معتبرترین نیز بود به زودی به اشتهار رسید و هر کسی که مراسم عزاداری داشت از روی آن کتاب برای مردم می‏خواند و مردم گریه می‏کردند به طوری که اسم این مراسم به روضه‏خوانی و سپس به اختصار روضه نامیده شد.

کم‏کم روضه‏خوانها بر این کتاب شاخ و برگها افزودند و خوشخوانان و کسانی که ته صدایی داشتند به صنف روضه‏خوان اضافه شده و صنف مداحان شکل گرفت.

نمادهای عزاداری

ماه محرم و صفر با نمادهایی شناخته می‏شد که ویژه همان دو ماه بود. قبل از شروع محرم مردم شروع به سیاه‏کوب کردن مساجد و تکایا می‏کردند و در حسینیه‌ها خیمه ‏های عزا ــ یا خیمه‏ های صحرای کربلا ــ برافراشته می‏شد که هر یک از آنها نمونه ‏أی از هنر و جلال و شکوه بود.

تکایا با کتیبه ‏ها و اشعار جانسوز شعرای مرثیه‏سرای نامی مانند محتشم کاشانی صورت عزاخانه به خود می‏گرفت که اگر هیچ یک از تجملات دیگر در آن به کار نرفته بود همین کتیبه ‏های سیاه کافی بود تا آن را به صورت ماتم‏سرا درآورد. زیباترین و شیواترین شعار در این کتیبه‏ ها از آن محتشم بود که از جهت استحکام و انسجام شعری قویترین آنها بود و هنوز که هنوز است زینت‏بخش حسینیه‌ها و تکایاست. بندهایی از این اشعار همیشه در ذهن و دل مردم باقی است:

باز این چه شورش است که درخلق عالم است

بازاین چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز جهان

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

از دیگر مراسم ایام عزا به راه افتادن سقاخانه‏ها و یا بشکه‏ها و لگنهای شیردار و یا لیوان‏دار بود که در آنها آب و یخ و گلاب، و در بعضی قند و بیدمشک و امثال آن ریخته می‏شد با شعار:

آبی بنوش و لعنت حق بر یزید کن

جان را فدای مرقد شاه شهید کن

که نمایش تشنگی ‏خاندان پیامبر در آن واقعه است.

صبحها در بسیاری از منازل مجالس مراسم روضه‏خوانی به اضافه تناول صبحانه به راه بود. شام در برخی از شبها و ناهار در برخی ایام بر آن افزوده می‏شد. (خصوصاً تاسوعا و عاشورا). به هر روی شهر در این روزها یکپارچه شور و نعمت و فراخی و کرم و بذل و بخشش می‏شد چنانکه حکایت لطیفی نیز برای آن گفته‏اند:

روستایی در ایام محرم وارد تهران می‏شود و از هر کوچه که می‏گذرد او را کشیده و اطعام می‏کنند و چون سبب را می‏پرسد می‏گویند برای اینکه ماه محرم‏الحرام است. روستایی می‏گوید چه ماه مبارک حرامی که این همه نعمت و رحمت همراه داشته باشد. وقتی دیگر در ماه رمضان وارد می‏شود که نه تنها اثری از آن محبت و ضیافت نمی‏نگرد بلکه چون از توشه خویش نیز چیزی به دهان می‏نهد بر سرش ریخته به زیر مشت و لگدش می‏اندازند که ماه رمضان‏المبارک باشد! و روستایی سربلند کرده می‏گوید چه نفهم مردمانی شما اهالی این شهر می‏ باشید که نام ماه مبارک را حرام و ماه حرام را مبارک گذارده! باید محرم ‏المبارک و رمضان ‏الحرام می‏گفتید!

مردم نیز در این ایام همچون اماکن عزاداری کاملاً سیاهپوش می‏شوند و همچنین در این ایام هر کار و عمل زشت از میان غالب مردم رخت بربسته هر یک به طریقی کوشش در اصلاح اعمال ناپسند خود حداقل در طی این دو ماه می‏کرد. شوخی و خنده و تفریح و مزاح و خوشگذرانی و عیش و نوش در این ایام پسندیده نبود و سرود و شادمانی را دشمنی با امام حسین می‏دانستند. در این دو ماه حتی عقد و نکاح و عروسی نیز تعطیل شد و آن را شوم و بد عاقبت می‏انگاشتند چنانکه اکنون نیز چنین است. به جز روضه‏خوانی در مساجد و تکایا تعزیة دیگری نیز وجود داشت که به تظاهر می‏مانست و آن به راه انداختن دسته سینه ‏زن و عزاداری سیار بود که هر محل در تکیه محل هیئتها و دسته‏هایی جهت نمایش و حرکت به دور کوچه و بازارها به راه می‏انداختند. معروف‏ترین این دسته ‏ها، دسته میدان و عربها و بعد دسته‏های قزاقخانه و سنگلج و قنات‏آباد و دسته ترکها بودند. این دسته‏ها از روز هفتم محرم به حرکت درمی‏آمدند و به بازارها روانه می‏شدند. سالی نبود که در تنگی بازار بین برخی از دسته‏ها بر سر نوبت عبور درگیری پیش نیاید. به هر حال بازار مرکز اصلی دسته‏های عزا در این ایام بود. همراه با دسته‏ها پرچمهای رنگارنگ و علمهای ده الی بیست و چهار تیغه ‏أی حرکت داده می‏شد که بر ابهت دسته‏ها می‏افزود.

شبها نیز دسته‌های مخصوص در تهران حرکت می‏کرد که به دسته شاحسینی (شاه‏ حسینی) معروف بودند. دسته‏ هایی که در شبهای دهه اول محرم به نیت مشق با آلات برنده از قبیل قمه و شمشیر به خیابانهای می‏آمدند و در دو ردیف منظم روبه ‏روی یکدیگر با صدای مهیبی یا حسین می‏گفتند، با شیپور و نقاره همراه می‏شدند. برق شمشیر و صداهای طبل و سایر آلات موسیقی شکوه خاصی به این دسته‏ها می‏داد و طرفداران بیشتری داشت. در روز عاشورا افراد این دسته‏ها به یاد فرود آمدن شمشیرها بر بدن شهدای کربلا قمه و شمشیرها را بر فرق خود می‏کوبیدند….

به قول یکی از شعرا راز و رمز این عمل در این شعر نهفته است:

داد فتوا عاشقان را سر شکستن واجب است

چوب محمل شاهد این ابتکار زینب است

بعداز ظهر عاشورا که خیمه‏ سوزان چادرهای حسینی در برخی از محلات تهران به نمایش درمی‌آمد سکوتی دهشت‏آور شهر را می‏گرفت تا شب همان روز که به شام غریبان امام حسین می‏انجامید و دسته‏ها با شمعهای روشن با شهدای کربلا وداع می‏ کردند.


P moharam 1 نقاشی محرم کودکانه

نقاشی صبح عاشورا٬ صف آرایی سپاه کفر در مقابل اهل بیت و اصحاب سیدالشهدا(ع)

[اثر نقاشی پاکستانی در دوره قاجار]

P moharam 2 نقاشی محرم کودکانه

نقاشی صبح عاشورا٬ صحنه شهادت حضرت علی اصغر (ع) [اثر نقاشی پاکستانی در دوره قاجار]

P moharam 3 نقاشی محرم کودکانه

نقاشی ظهر عاشورا٬ وداع سیدالشهدا (ع) با اهل حرم [اثر نقاشی پاکستانی در دوره قاجار]

P moharam 4 نقاشی محرم کودکانه

نقاشی شام غریبان خر ابه نشینی اهل بیت (ع) (آن شب که ماه گردون بر قتلگاه تابید گویی که یک چمن گل در خاک آرمیده( [اثر نقاشی پاکستانی در دوره قاجار]

P moharam 5 نقاشی محرم کودکانه

سقاخانه ای در بازار بزرگ تهران به تاریخ ١٣٠٧ شمسی متعلق به خانواده جان نثار [ عکاس: ماشاءالله خان عکاس]

P moharam 6 نقاشی محرم کودکانه

عزاداری روز عاشورای ١٣١٠ قمری در آشتیان

P moharam 7 نقاشی محرم کودکانه

هیئت اتفاقیون تهران٬ نفر وسط آقای سدهی از روحانیون و وعاظ معروف تهران
P moharam 9 نقاشی محرم کودکانه

عزاداری مردم تهران در روز عاشورا
P moharam 11 نقاشی محرم کودکانه
دسته زنجیرزن در شب عاشورا
P moharam 12 نقاشی محرم کودکانه
سبزه میدان تهران در روز عاشورا
P moharam 14 نقاشی محرم کودکانه
عزاداری مردم تهران در روز عاشورا در دوره قاجاریه
P moharam 15 نقاشی محرم کودکانه
صحنه ای از مراسم عزاداری و روضه خوانی
P moharam 17 نقاشی محرم کودکانه

مراسم روضه وعزاداری در تکیه دولت

P moharam 21 نقاشی محرم کودکانه

عمارتبادگیر و تکیه دولت

P moharam 28 نقاشی محرم کودکانه


شبیه
خوانها در تکیه دولت(معین البکا) با در دستداشتن نسخه شبیه خوانی

P moharam 32 نقاشی محرم کودکانه

سه تناز تعزیه خوانان

P moharam 34 نقاشی محرم کودکانه


گروه
تعزیه خوان هنگام اجرای تعزیه

ادامه مطلب

icon برچسب ها:



---------------------------------

---------------------------------
فروش ویژه پکیج کرم و صابون شتر مرغ آرکااو



پکیج کرم و صابون شتر مرغ آرکااو محصولی معجزه آسا و بی نظیر. 100% طبيعي و بدست آمده از روغن شتر مرغ بدون هيچگونه مواد شيميايي. كاملا آزمايش شده زير نظر متخصصان پوست و زيبايي ...

روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت: 46000 تومان


---------------------------------
فروش ویژه مانتو تابستانه ترمه



مانتو تابستانه ترمه، با طراحی شکیل ایرانی و سنتی. طراحی شده ویژه سال جدید به همراه رنگ های مد سال. هدیه ای مناسب برای خانم های شیک پوش و مشکل پسند ...

در زمان تایید سفارش میتوانید رنگ و سایز مورد علاقه را انتخاب کنید
روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت: 74000 تومان


---------------------------------


ببخشید، نمی‌توانید دیدگاهی بنویسید.