نظر علما در مورد قمه زنی

نظر علما در مورد قمه زنیReviewed by Saeed13 on Nov 22Rating:

وهن بودن قمه‌زنی

1838418163108133410513123511522322012317815 نظر علما در مورد قمه زنی

«فتاوی مراجع تقلید»

 لفظ «وهن» یعنی سستی . و وهن دین، یعنی هر عمل و گفتاری که باعث سستی و ضعف دین شود که علما در این رابطه فتاوایی فرموده‎اند .

حضرت امام خمینی (ره)

بسمه‌تعالی

در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه‎خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه‌خوانی بهتر است و عزا‌داری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

“استفتاءات امام، ج ۳، سوالات متفرقه، س ۳۷″

 حضرت آیت‌الله العظمی خویی(ره)

اگر قمه‌زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

“المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات؛ و الطریق النجاة، ج ۲، ص ۴۴۵″

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

قمه‌زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه علیهم السلام و زمان‌های بعد از آن ندارد و تاییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

“اجوبه الاستفتاءات، س ۱۴۶۱″

482502386513822617515533019121186252181103 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‌کند، خودداری کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی(ره)

عزاداری خامس‌‌ آل ‌عبا از مهم‌ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می‌باشد؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب و سوء ‌استفاده دشمنان اسلام و اهل‎بیت ‌علیهم‌السلام می‌شود، اجتناب کنند. (۱)

“استفتاء‌ات، س ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴″

7113421120293664322151238301831541193 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی

باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

“مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، جلد ۳، ص۳۴″

[روشن است که قمه‎زنی در حال حاضر تبعات منفی فراوانی از جمله وهن دین را در پی دارد. این فتوا وجه دیگری نیز دارد: اگر قمه زدن ضرر معتدٌ به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.]

 حضرت آیت الله العظمی سید محسن حکیم

فرزند ایشان شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.»

“قمه‎زنی سنت یا بدعت، اثر مهدی مسائلی”

 حضرت آیت الله موسوی اردبیلی

چنانچه ضرر معتدٌ به داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین شود جایز نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

در موردی که موجب وهن مذهب شود از آن خودداری گردد.

“مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، جلد ۳، ص۳۴ قمه‎زنی”

«سایر علما»

حضرت آیت‌الله علی مشکینی(ره)

بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا مُحرم است. مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین (علیه‌ الصلاة والسلام) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند…

 

1581110796151160611281622372159961342388 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله جوادی آملی

چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می‌رود از قمه‌زنی و مانند آن پرهیز شود.

 حضرت آیت الله العظمی علامه امین عاملى(ره)

قمه‏زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، که نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏ى اهل‎بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد مى‏کنند و شکى نیست که این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت ‏خدا و پیامبر و اهل‎بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعى آن که حرمت است، تغییرى نمى‏دهد.

“اعیان الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۶۳″

2502081521877512116611521782772624671174106 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی علامه سید محمدحسین فضل الله

“التطبیر حرام لکونه من مصادیق الإضرار بالبدن، و هو غیر جائز مطلقاً على رأینا، سواء أدى إلى التهلکة أو لم یؤد إلیها، و عندئذ فما دام محرماً فلا یمکن جعله من الشعائر الدینیة أو الحسینیة، ولا سیما إذا کان مسیئاً للمذهب، فسوف تشتد الحرمة و تتاکد”؛ “قمه‎زنی حرام است چون از مصادیق ضرر رساندن به بدن می‎باشد. و آن از نظر ما مطلقاً حرام است خواه به هلاکت و مرگ فرد منتهی شود؛ خواه نشود.  و چون که این عمل حرام است نمی‎توان آن را جزء شعائر حسینی یا شعائر دینی قرار داد. خصوصاً زمانی که باعث زشتی و وهن مذهب (شیعه) گردد باعث می‎شود که حرمت آن تشدید و تاکید شود.

حضرت آیت‌الله احمدی میانجی (ره)

عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست…

 حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی

با توجه به این که مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می‌شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین علیه ‌السلام لازم است. «با این که عزاداری برای سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (عیلهم‌السلام) در این باره تاکید، لکن بر علاقه‌مندان به اهل‎بیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان، امور مذکور از خرافات به شمار می‌رود و موجب وهن شیعه می‌باشد …

 حضرت آیت‌الله ملکوتی

عزاداری حضرت سیدالشهداء سبط رسول اکرم (صلی ‌الله علیه و آله و سلم) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام و مذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هر گونه بدعت و خرافات باشد.

 حضرت آیت‌الله مقتدایی

با استقرار جمهوری ‌اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‌ها و دولت‌ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می‌رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‌بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه، اسلام را ملکوک(بدنام) و خدشه‌دار نمایند. از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می‌گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند…

 حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی

هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعاً حرام و خصوصاً اگر مورد نهی ولی‌ امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.

 

92198106215236106137123139831082112136622046 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله موسوی تبریزی

عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی علیه‌السلام از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی‌ امر مسلمین واجب و لازم است.

 آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی

بسمه تعالی

در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:

۲- آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است…

۳- آن که متناسب با روح اسلام و ارزش‌های متعالی مکتب اهل‎بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) باشد و با احکام و تعالی حقه آنان منافات نداشته باشد.

“قم/ ۴ محرم الحرام ۱۴۱۵ سید محمود هاشمی شاهرودی”

 حضرت آیت‌الله راستی کاشانی

… اقامه عزای حضرت ابی عبدالله الحسین؛ سیدالشهداء علیه‌السلام از افضل قربات الی ‌الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هر چه با شکوه‌تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست‌آویز دشمنان اسلام است، اجتناب کنند.

 

23368175491865918323112649913112421207233 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله العظمی فاضل‌لنکرانی(ره)

با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان ام ‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام به گونه‌ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مساله قمه‎زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ‌گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین علیه‌السلام از آن خودداری کنند. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر، واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

“جامع‌المسائل، ج۱، س ۲۱۷۳″

 

2152421301102281742031911452314758753171151 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت‌ آیت‌الله العظمی نوری همدانی

مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‌های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه‌ها و موج‌ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهام‎بخش کلیه نهضت‌ها و قیام‌هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است… این خاطره، به جوش‌آورنده خون‌هایی است که در دل علاقه‌مندان این مکتب موج می‌زند. مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می‌بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هر گونه حرکتی که این دین مقدس را بی‌منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای این که قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، – که – قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می‌اندازند، بکوبند.

“استفتاء‌ات، ج ۲، س ۵۹۷″

 حضرت آیت‌الله محمدابراهیم جناتی

از انجام این کارهای ناشایست، وهن‌آور، نسنجیده و خرافی که در مبانی فقهی و پایه‌های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد و موجب لکه‎دار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود.

11973241183192222502171723913115413622210435 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله علامه سید مرتضی عسگری

محقق تاریخ اسلام و حدیث‌شناس شهیر شیعه، در عین حال که از گستره خدمات علمی و اجتماعی برخوردار بود، هرگز از لزوم بیداری سیاسی غافل نبود. از جمله ویژگی‌های بارز علامه عسگری روحیه خرافه‌زدایی از دین بود که در این راه کوشش‌های گسترده‌ای برای دور کردن عادات و اندیشه‌های منحرف از دامن اسلام نمود. وی از جمله کسانی بود که قمه زنی را رفتاری خارج از اسلام عنوان و در راه تبیین این موضع کوشش کرد.

“قمه زنی سنت یا بدعت، اثر مهدی مسائلی”

 حضرت آیت الله العظمی سید کاظم حائری

[اولا:] ما شاهد آنیم که قمه‎زنی و بعض اعمال شبیه به آن ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‎اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب وارد کردن به ما بر این گونه اعمال تکیه نموده تا دین ما را دین خرافه و وحشی‎گری معرفی نمایند.

ثانیا: چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‎زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین حضرت ایت الله خامنه‎ای حفظه الله، در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‎گیری صریح و روشنی نموده و دیگر هیچگونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‎گذارند و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می‎کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید می‎نمایند. در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان از حیث ولی امر بودنشان اطاعت کنند.

منبع: شعائر الحسینیه بین الوعی والخرافه، ص۱۴۵٫ متن عربی این فتوا در کتاب قمه‎زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی مسائلی، چاپ گلبن اصفهان، ص۱۶۲ موجود است.

 حضرت آیت الله سید احمد علم‌الهدی

قمه‌زنی در ایام محرم و صفر موجب وهن دین مبین اسلام شده و بنا به فرمایشات و فتوای صریح رهبر معظم انقلاب چون قمه‌زنی موجب وهن در اسلام شده و یا سبب احتمال معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت در جهان می‌شود، حرام است. دشمنان اسلام از طرق مختلف سعی می‌کنند مسایل خرافی را در دین مبین اسلام ترویج دهند. نباید با انجام اقداماتی مانند قمه‌زنی در ماه محرم مسایل انحرافی را در دین اسلام افزایش داد.

===================

 قمه زنی از مراسمى است که در بعضى شهرستانها و بلاد شیعى و توسط برخى از عزاداران امام‏حسین‏«ع‏»اجرا مى‏شود و در تاسى به مجروح و شهید شدن سید الشهدا«ع‏»و شهیدان‏کربلا و بعنوان اظهار آمادگى براى خون دادن و سر باختن در راه امام حسین‏«ع‏»انجام‏مى‏دهند.

صبح زود عاشورا،با پوشیدن لباس سفید و بلندى همچون کفن،بصورت دسته‏جمعى قمه بر سر مى‏زنند و خون از سر بر صورت و لباس سفید جارى مى‏شود.بعضى‏هم براى قمه زنى نذر مى‏کنند،برخى هم چنین نذرى را در باره کودکان خردسال انجام‏مى‏دهند و بر سر آنان تیغ مى‏زنند،در حدى که از محل آن خون جارى گردد.

قمه زنى نیز،مثل زنجیر زنى و شبیه خوانى و…از دیر باز مورد اختلاف نظر علما و پیروان و مقلدین آنان بوده و به استفتا و افتاء مبنى بر جواز یا عدم جواز آن مى‏پرداخته‏اند.

این مراسم،از نظر شرعى پایه و مبناى دینى ندارد و صرفا روى علاقه شیعیان به ابا عبد الله‏الحسین‏«ع‏»انجام مى‏گیرد. فقها نیز آن را در صورتى که ضررى نداشته باشد،مجازمى‏دانند.برخى از فقها نیز به خاطر تاثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهن ‏مذهب بودن،آن را ممنوع دانسته‏اند.

البته شرایط زمانى در این مساله بى‏تاثیر نیست. امام‏خمینى‏«ره‏»در پاسخ به استفتایى که در سالهاى اول پیروزى انقلاب اسلامى در این زمینه‏از ایشان شده بود،فرمودند: «در وضع موجود،قمه نزنند…»آیة الله خامنه‏اى نیز در دیداربا روحانیون،در آستانه ایام عاشورا(سال ۱۳۷۳ شمسى)در ضمن بیانات مبسوطى درخرافه زدایى از عزادارى سید الشهدا«ع‏»فرمودند:«قمه زدن هم از آن کارهاى خلاف‏است…این یک کار غلطى است که عده‏اى قمه‏ها را بگیرند و بر سر خود بزنند و خون ‏بریزند…کجاى این کار،حرکت عزادارى است؟ این جعلى است.اینها چیزهایى است که‏از دین نیست…».آن را بدعت،خلاف و خرافه دانستند.و در پاسخ به نامه امام جمعه‏اردبیل،نوشتند:امروز این ضرر بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنى و همراه ‏با تظاهر،حرام و ممنوع است. (۱) علماى دیگر نیز در تایید موضع و سخن رهبر انقلاب،آن راموجب وهن مذهب و نامشروع دانستند. (۲)

 البته این احساس مذهبى و عواطف دینى که سبب مى‏شود به عشق حسین‏«ع‏»چنین‏کارهایى کنند،باید در مسیر صحیح هدایت‏شود و مورد بهره‏بردارى قرار گیرد تا شور وانگیزه جهاد و شهادت بیافریند.بعلاوه،آنان که به خاطر حسین‏«ع‏»حاضرند خون بدهند،چه بهتر که خون خویش را به درمانگاهها و مراکز انتقال خون اهدا کنند یا با تاسیس بانک‏خون،از فداکاران و ایثارگران داوطلب،در روز عاشورا خون گرفته شود و نگهدارى‏گردد،تا از این طریق،جان انسانهاى بسیارى که نیازمند خونند،نجات یابد.

گر چه این‏کار،شاید مثل قمه زنى،تامین کننده احساس عاطفى فرد نباشد،ولى قطعا رضایت‏خداوند و پسند سید الشهدا«ع‏»را بیشتر در پى دارد.کاش روزى صدقه دادن خون نیز،مثل صدقه ‏و کمک مالى و لباس و غذا و… مرسوم گردد و با قصد قربت انجام گیرد.

کى گفت‏ حسین،بر سر خویش بزن؟       با تیغ، به فرق خویشتن نیش بزن

تیغى که زنى بر سر خود،اى غافل         بر فرق ستمگران بد کیش بزن

پی نوشتها :

۱-      در تاریخ ۷ محرم ۱۴۱۵،۲۲ خرداد ۱۳۷۳٫

۲-      مجموعه سخنان ایشان و استفتاها و جوابها در جزوه‏اى به نام‏«پیرامون عزادارى عاشورا»در ۷۱ صفحه در محرم‏۱۴۱۵ از سوى دفتر تبلیغات اسلامى چاپ شد.

========================

استفتائات عزاداری (۵)آیات عظام سیستانی – مظاهری – صافی گلپایگانی

استفتائات  عزاداری (آیت الله سیستانی مدظله)

سؤال: آیا در مجالس عزاداری، ناله وشیون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبیدن جایز است ؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: ما حدود سی سال است که در شب تاسوعا در مسجد شمع میگذاریم آیا می شود به جای شمع چیز دیگری مانند لامپ به مسجد داد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: آیا هروله کردن ( بالا وپایین پریدن ) در عزاداری یا جشن یا حتی عزاداری امام حسین (ع) جایز است یا خیر؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: میخواستم نظر حضرت عالی وشرعی ونحوه حلال یا حرام را درباره لخت شدن افراد در هیئت های مذهبی که جهت سینه زنی انجام می گیرد را بدانم؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: ایا کار کردن در روز عاشورا حرام یا مکروه است؟

پاسخ: کار کردن و کسب در روز عاشورا مکروه است.

سؤال: آیا در عزاداری و سینه زنی امام حسین در آوردن پیراهن و لخت شدن در مسا جد جایز است ؟

پاسخ: جایز است .

سؤال: لخت شدن در مراسم سینه زنی چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟

پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است.

سؤال: آیا اشکالی ندارد در ابتدای دسته های عزاداری چهلچراغ قرار داشته باشد ؟

پاسخ: مانعی ندارد .

سؤال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟

پاسخ: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

————————————————————————————————————

استفتائات عزاداری آیت الله صافی مدظله

سؤال:  آیا تعزیه و شبیه خوانی اشکال ندارد؟

پاسخ: تعزیه اگر مشتمل بر استعمال آلات لهو و لعب نباشد و مطلب دروغ در آن گفته نشود و مستلزم وهن اهل بیت و ائمه اطهار علیهم‌السلام نباشد، وبنابراحتیاط تشبه مرد به زن هم در آن نباشد،اشکالی ندارد.

سؤال:  در بعضی از مجالس برای ابراز محبت به اهل بیت علیهم‌السلام خود را به حیوانات شبیه می‎کنند و یا به گردن خود قلاده می‎آویزند، این گونه اعمال چه صورت دارد؟

پاسخ: برگزاری مجالس سوگواری و اظهار محبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از افضل اعمال است، و در اعمال مذکور باید رعایت شرائط زمان و مکان را بنمایند، که برداشت سوء از آن نشود.

سؤال:  با توجه به این که برگزاری مراسم شبیه‎خوانی از سنّت‎های قدیمی است و گاهی اثر مثبتی در دل مردم دارد، حکم آن چیست؟

پاسخ: اگر مراسم شبیه‎خوانی، مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضیات زمان، باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشکال ندارد؛ ولی در عین حال، بهتر است علاوه بر آن، مجالس وعظ، ارشاد، ذکر مصائب حسینی و مرثیه‎خوانی برپا شود.

سؤال:  برهنه شدن درهنگام عزاداری، چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر در معرض نگاه نامحرم نباشد، اشکال ندارد.

سؤال: آیا در ماه محرم، اعمالی مثل عقد و عروسی، بند انداختن و رنگ کردن موها و آرایش زنان اشکالی دارد؟

پاسخ: اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این‎گونه مراسم را در ماه‎های دیگر و ایام متناسب با آن، برگزار کنند.

سؤال:  اگر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود)، وظیفه او نسبت به شرکت و یا عدم شرکت در اینگونه مجالس چیست؟

پاسخ: بدیهی است که انجام نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسین علیه السلام، جایز نیست؛ البته شرکت در عزاداری به گونه‎ای که مزاحم نماز نباشد، مستحب مؤکد است.

سؤال: در برخی مواردِ مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجالس زنانه، صدای آنان به گوش مردان می‎رسد؛ آیا این عمل جایز است؟

پاسخ: اگر صدای آنان موجب لذت بردن مردان و تحریک شهوت گردد، جایز نیست.

سؤال: آیا نماز جماعت اول وقت مهم‎تر است یا ادامه عزاداری امام حسین علیه السلام؟

پاسخ: نماز جماعت مقدم است؛ همان گونه که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، هنگام ظهر، نماز را اقامه فرمودند، باید پیروان اهل بیت علیهم السلام در همه حال سعی کنند تا آن جا که ممکن است، نماز را اول وقت و به جماعت بخوانند.

سؤال: استفاده از آلات لهو و موسیقی، در مراسم عزاداری، چه حکمی دارد؟

پاسخ: استفاده از آلات مذکور جایز نیست و تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن وجود ندارد.

سؤال: استفاده از زنجیرهایی‌که دارای‌تیغ هستند، چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور، باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.

سؤال:  اگر روضه بی‌اساسی خوانده شود ما چه وظیفه‌ای داریم؟

پاسخ: در هر موردی دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید

——————————————————————————————————-

استفتائات عزاداری- آیت الله مظاهری مدظله

هدف از عزاداری

سؤال: هدف از عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام چیست ؟

پاسخ: عزاداری از مستحبات اکیده است و ثوابی بالاتر از آن نداریم و ادامه شهادت امام حسین«علیه السلام» و ادامه رسالت زینب«علیها السلام» است.

خواندن مرثیه های دون شأن ائمه

سؤال: آیا خواندن نوحه و مرثیه هایی که در آنها شأن امامان «علیهم السلام» مخصوصا حضرت حسین«علیه السلام» و کاروان اسیران رعایت نمی شود، جایز است؟

پاسخ: جائز نیست.

قمه زنی در خفا

سؤال: جوانی ۲۲ ساله از آذربایجان شرقی هستم و ی داشتم راجع به اینکه آیا می شود در خفا و دور از چشم بقیه قمه زد؟

پاسخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود

استفاده از علامت در عزاداری

سؤال: آیا استفاده از علامتهایی بزرگ و کوچک که در جلوی دسته های عزاداری استفاده می شود،شرعاً جایز است؟

پاسخ: جائز است

برهنه کردن بدن در عزاداری

سؤال: برهنه کردن بدن در مکان های عزاداری امام حسین«علیه السلام» چه حکمی دارد، حتی اگر فقط مرد بدن مرد را ببیند؟

پاسخ: نباشد بهتر است.

موسیقی در عزاداریها

سؤال: آیا استفاده‌ از آلات‌ موسیقی‌ مثل‌ طبل‌ و شیپور و مارش‌ عزا در هیئت‌های‌ عزاداری‌ با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ آهنگ‌های‌ آنها مرثیه‌ و همان‌ نوحه‌های‌ حسینی‌ است‌ اشکال‌ دارد؟

پاسخ: این‌ گونه‌ چیزها آلات‌ موسیقی‌ مختص‌ نیست‌ بنا بر این‌ در فرض‌ سؤال‌ اشکال‌ ندارد ولی‌ متوجّه‌ باشید نظیر نی‌ و تار و امثال‌ آن‌ به‌ کار گرفته‌ نشود

حکم قمه زنی

سؤال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند

صدمه زدن به بدن در عزاداری

سؤال: زخم‌ کردن‌ یا جراحت‌ صورت‌ به‌ صورتی‌ که‌ باعث‌ ضرر نشود یعنی‌ چرک‌ نکند یا زخم‌ عمیقی‌ نباشد فقط‌ به‌ قدر کمی‌ خون‌ آمده‌ باشد در مجالس‌ عزاداری‌ اهل‌ بیت‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: جایز نیست

زنجیرزنی

سؤال: آیا زنجیر زنی‌ داخل‌ مسجد جایز است‌ یا این‌ که‌ بایستی‌ در داخل‌ حسینیه‌ها صورت‌ پذیرد؟

پاسخ: زنجیر زدن‌ مطلقاً در همه‌ جا جایز، بلکه‌ خوب‌ است‌

زدن طبل ، علم گردانی و گِل در عزاداری سیدالشهداء

سؤال: با توجّه‌ به‌ سفارش‌ اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ بر عزاداری‌ این‌ خاندان‌، بالاخص‌ عزاداری‌ سیّد الشهداء سلام‌ الله علیه‌، و وظیفه علما و مؤمنان‌ بر حفظ‌ و صیانت‌ این‌ سوگواری‌ها بر همان‌ سنّت‌ و روش‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام و پرهیز از هر گونه‌ بدعت‌ و جلوگیری‌ از ورود هر گونه‌ خرافات‌، متأسّفانه‌ چندین‌ سال‌ است‌ که‌ در برخی‌ شهرها کارهایی‌ از قبلی‌ ذیل‌ صورت‌ می‌گیرد

الف‌) استفاده‌ از طبل‌های‌ زیاد با سر و صداهای‌ فراوان‌ به‌ گونه‌ای‌ طبّال‌ها که‌ همه‌ چیز را تحت الشعاع‌ خودشان‌ قرار می‌دهند، و از طرفی‌ جوانان‌ زیادی‌ را این‌ طبل‌ها به‌ خود مشغول‌ می‌کند، به‌ اضافه‌ هزینه‌های‌ زیادی‌ خرج‌ این‌ طبل‌ها می‌شود و در برخی‌ مواقع‌ آهنگ‌های‌ ملایمی‌ همراه‌ با طبل‌ها می‌نوازند.

ب‌) بیرون‌ آوردن‌ علم‌های‌ آهنین‌ به‌ طوری‌ که‌ عرض‌ آنها به‌ چندین‌ متر می‌رسد و حمل‌ و نقل‌ آنها بسیار مشکل‌ و گاهی‌ هم‌ خطر آفرین‌ و علاوه‌ بر اینها مخارج‌ زیادی‌ از پول‌ متدیّنین‌ خرج‌ ساخت‌ آن‌ می‌شود.

ج‌) در برخی‌ از شهرها برای‌ عزاداری‌ بالاخص‌ روز عاشورا گل‌ درست‌ می‌کنند و برای‌ این‌ کار اینقدر خاک‌ را گل‌ می‌کنند که‌ افراد در آن‌ گل‌ها می‌غلتند به‌ طوری‌ که‌ تمام‌ هیکل‌ اعم‌ّ از سر و صورت‌ و لباس‌ گلی‌ می‌شود و بعد در خیابان‌ها راه‌ می‌افتند، لذا از حضرت‌ عالی‌ استدعا دارم‌ نظر شریفتان‌ را در باره این‌ طبل‌ها و عَلَم‌ها و گل‌ زدنها به‌ نحو مذکور مرقوم‌ فرمایید.

پاسخ: آنچه‌ نوشته‌اید اشکال‌ ندارد ولی‌ مراعات‌ عزاداری‌های‌ سنّتی‌ که‌ مشهور در میان‌ همه‌ است‌ بسیار بجاست‌.

بهترین شیوه عزاداری

سؤال: بهترین‌ سبک‌ عزاداری‌ برای‌ خامس‌ آل‌ عبا، به‌ نظر جناب‌ عالی‌ چگونه‌ است‌؟

پاسخ: سیاه‌ پوشیدن‌، سینه‌ زدن‌، بر سر زدن‌ و مانند اینها.

سیاه پوشیدن

سؤال: آیا سیاه‌ پوشیدن‌ در ماه‌ محرّم‌ الحرام‌ به‌ خاطر امام‌ حسین‌علیه السلام مکروه‌ نیست‌؟

پاسخ: سیاه‌ پوشیدن‌ در ایّام‌ عزا شعار است‌ و بسیار خوب‌ است‌ و مکروه‌ نیست‌.

آثار گریه

سؤال: بعضی‌ از مدّاحان‌ و منبری‌ها می‌گویند و در بعضی‌ از کتب‌ نیز آمده‌ است‌ اگر کسی‌ به‌ اندازه بال‌ مگسی‌ برای‌ سالار شهیدان‌ اشک‌ بریزد هرچند گناه‌ انجام‌ داده‌ باشی‌ خدا می‌گذرد و بهشت‌ بر او واجب‌ می‌شود، پس‌ آیه قرآن‌ را چه‌ باید کرد که‌ می‌فرماید من‌ از کوچکترین‌ عمل‌ شرّ شما و از کوچکترین‌ عمل‌ خیر شما نمی‌گذرم

پاسخ: اگر کسی‌ لیاقت‌ بهشت‌ داشته‌ باشد گریه‌ برای‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام مفید است‌ ولی‌ اگر جهنّمی‌ باشد باعث‌ تخفیف‌ عذاب‌ برای‌ او می‌شود

ارتزاق اهل منبر از دین

سؤال: بعضی‌ افراد، اهل‌ منبر را «مستأکل‌ و مرتزق‌ به‌ دین‌» که‌ در روایات‌ مذموم‌ شده‌، می‌دانند و ایشان‌ را مذمّت‌ می‌کنند، نظر مبارک‌ را مرقوم‌ فرمایید

پاسخ: آنچه‌ در روایات‌ آمده‌ است‌ مربوط‌ به‌ آخوندهای‌ درباری‌ «بنی‌امیّه‌» و «بنی‌عبّاس‌» است‌ که‌ به‌ ازای‌ جعل‌ روایات‌ و یا توجیه‌ روایات‌ ترویج‌ باطل‌ می‌کردند، و ارتزاق‌ اهل‌ منبر از منبر بهترین‌ ارتزاق‌ است‌ زیرا آنان‌ جیره‌خوار اباعبدالله الحسین‌ روحی‌ فداه‌ می‌باشند و آن‌ ــ(از)ــ بالاترین‌ افتخارات‌ است‌.

برهنه شدن در عزاداری

سؤال: برهنه‌ شدن‌ آقایان‌ در حال‌ سینه‌ زدن‌ و زنجیر زدن‌ در برابر خانمها چه‌ حکمی‌ دارد؟ استفاده‌ از بلوزهایی‌ که‌ پشت‌ شانه آنها سوراخ‌ است‌ تا زنجیر روی‌ بدن‌ قرار گیرد و در انظار مردم‌ خصوصاً خانمهاست‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: جایز است‌ ولی‌ تفکیک‌ زن‌ و مرد در همه‌ جا، یکی‌ از اهداف‌ بزرگ‌ اسلام‌ است‌.

اعتبار مقاتل

سؤال: کدامیک‌ از مقاتل‌ (اعم‌ّ از فارسی‌ یا عربی‌) که‌ مصائب‌ سیّد الشهدا علیه السلام را بیان‌ نموده‌اند، نزد حضرتعالی‌ معتبر است‌؟

پاسخ: اعتبار فقهی‌ لازم‌ نیست‌، همین‌ مقدار که‌ صاحب‌ کتاب‌ مورد اعتماد بزرگان‌ از اهل‌ علم‌ باشد نظیر «ارشاد» مرحوم‌ مفید، و «لهوف‌» مرحوم‌ سیّد، و «نفس‌ المهموم‌» محدّث‌ قمی‌ و مانند اینها کفایت‌ می‌کند

کارهای خیر بجای عزاداری امام حسین علیه السلام

سؤال: چرا تا کنون‌ مراجع‌ فکری‌ برای‌ این‌ موضوع‌ نکرده‌اند که‌ این‌ تصوّر را از ذهن‌ عامّه مردم‌ پاک‌ کنند که‌ ای‌ عزیزان‌ مخلص‌، نذر کردن‌ و قربانی‌ کردن‌ و پول‌ هزینه‌ کردن‌ برای‌ سالار شهیدان‌ فقط‌ شام‌ و غذا و خوردنی‌ نیست‌ و چرا تا کنون‌ اقدامی‌ نشده‌ است‌ که‌ این‌ منابع‌ عظیم‌ پولی‌ در مسیرهایی‌ که‌ بیشتر نیاز است‌ هزینه‌ شود؟ نظر حضرت‌ عالی‌ چیست‌؟

پاسخ: اگر ممانعت‌ شود این‌ کار هم‌ که‌ ادامه شهادت‌ است‌ از بین‌ می‌رود زیرا آن‌ وقت‌ نه‌ خرج‌ عزاداری‌ می‌شود نه‌ خرج‌ کارهای‌ دیگر

مراسم های گوناگون برای عزاداری

سؤال: آیا در مورد برگزاری‌ یک‌ دهه‌ روضه‌، سوّم‌، هفتم‌، چهلم‌ یا روضه هفتگی‌ و …. برای‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام یا سایر ائمّه‌  متنداتی‌ از ائمّه‌ وجود دارد؟

پاسخ: درباره تاسوعا و عاشورا و اربعین‌ روایاتی‌ وارد شده‌ است‌، لکن‌ بقیه موارد یک‌ امر مرسوم‌ در میان‌ شیعه‌ است‌ و قالبی‌ برای‌ عزاداری‌ و عرض‌ ارادت‌ و توسّل‌ است‌ و از افضل‌ اعمال‌، عزاداری‌ برای‌ ائمّه هدی‌ بالاخص‌ حضرت‌ سیّد الشهدء علیه السلام است‌

شروع عزاداری به سبک امروزی

سؤال: آیا عزاداری‌ برای‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام به‌ این‌ شکل‌ را سلسله صفویه‌ به‌ وجود آورده‌اند؟

پاسخ: اصل‌ موضوع‌ عزاداری‌ برای‌ حضرت‌ ابی‌ عبدالله الحسین‌ علیه السلام ، مسأله نازه‌ پدید آمده‌ و حادثی‌ نیست‌. اوّل‌ کسی‌ که‌ برای‌ سیّد الشهداء علیه السلام عزاداری‌ نموده‌ است‌ خود خداوند تبارک‌ و تعالی‌ است‌ که‌ برای‌ انبیاء عظام‌ الهی‌ عزای‌ حسین‌ بن‌ علی‌ علیه السلام را بیان‌ فرموده‌ است‌ و سپس‌ جبرئیل‌ امین‌ علیه السلام و بعد از آنها نبی‌ّ مکرّم‌ اسلام‌ صلوات الهه علیه و سپس‌ ائمّه هدی‌ علیهم السلام که‌ از هر فرصتی‌ برای‌ برپائی‌ مراسم‌ عزای‌ سیّد الشهداء علیه السلام بهره‌ برداری‌ می‌فرمودند و این‌ سنّت‌ بزرگ‌ را به‌ شیعیان‌ خود منتقل‌ فرمودند و این‌ مسائل‌ در روایات‌ مختلف‌ آمده‌ است‌ که‌ به‌ محل‌ آن‌ باید رجوع‌ کرد، لکن‌ در این‌ که‌ در زمان‌ صفویه‌، به‌ واسطه تدبیر و کوشش‌ علماء بزرگ‌ شیعه‌، معارف‌ شیعی‌ احیاء گردیده‌ و از این‌ جهت‌ کار بزرگی‌ انجام‌ گرفته‌ است‌، جای‌ تردید نیست‌.

علت گریه و سیاه پوشی برای امام حسین علیه السلام

سؤال: چرا برای‌ زنده‌ نگهداشتن‌ عاشورا و راه‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام به‌ جلسات‌ سخنرانی‌، همایش‌ و گفتگو اکتفا نمی‌شود؟ و روضه‌ و گریه‌ و سیاه‌ پوشی‌ و دسته عزاداری‌ و …. برگزار می‌شود؟

پاسخ: عزاداری‌ به‌ شور ویژه‌ و مخصوص‌ خود نیاز دارد البته‌ شور همراه‌ با شعور و در چارچوب‌ شرع‌، شور و شعور و شرع‌ در در عزای‌ حسینی‌ به‌ هم‌ آمیخته‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ هم‌ از افضل‌ عمال‌ و قربات‌ الهی‌ است‌. وقتی‌ کمیت‌ اسدی‌ در حضور امام‌ صادق‌ علیه السلام مرثیه‌ خوانی‌ کرد، حضرتش‌ به‌ وی‌ فرمودند همان‌ طوری‌ که‌ در مجالس‌ خود با حالت‌ شور و عزا می‌خوانید، بخوان

۳۰سئوال درباره عزاداری سیدالشهداء علیه السلام

سؤال: مستدعی‌ است‌ به‌ پرسش‌های‌ ذیل‌ که‌ مورد سؤال‌ بسیاری‌ از شیعیان‌ و متدیّنین‌ می‌باشد پاسخ‌ فرمایید. بقاء عمر مبارک‌ حضرت‌ عالی‌ را از خداوند منّان‌ مسئلت‌ داریم‌.

۱) پوشیدن‌ لباس‌ سیاه‌ در سوگ‌ ائمّه هدی‌ علیهم السلام خصوصاً در محمرّم‌ چه‌ صورت‌ دارد؟ آیا لباس‌ سیاه‌ کراهت‌ دارد؟

۲) مرسوم‌ است‌ دهه اوّل‌ محرّم‌ عزاداری‌ها صورت‌ می‌گیرد امّا از ظهر عاشورا خیلی‌ از مراسم‌ها تعطیل‌ می‌گردد و حال‌ آن‌ که‌ عزای‌ واقعی‌ از روز عاشورا آغاز می‌گردد، حضرت‌ عالی‌ چه‌ توصیه‌ای‌ به‌ هیئات‌ محترم‌ عزاداری‌ دارید؟

۳) چند سالی‌ است‌ بسیاری‌ از هیئت‌های‌ مذهبی‌ ظهر عاشورا به‌ اقامه نماز ظهر می‌پردازند و به‌ سیره حضرت‌ سیّد الشهداء (ع) اقتداء می‌کنند. از آن‌ جائی‌ که‌ هنوز برخی‌ هیئت‌ها هنوز به‌ این‌ مهم‌ بی‌توجّه‌ هستند، توصیه حضرت‌ عالی‌ در این‌ رابطه‌ چیست‌؟

۴) خواندن‌ روضه‌های‌ دروغ‌ و غیر معتبر که‌ بعضاً موجب‌ تمسخر و هتک‌ می‌گردد چه‌ صورت‌ دارد؟

۵) در برخی‌ مجالس‌ عزاداری‌ بعضی‌ مدّاحان‌ با الفاظ‌ نامناسب‌ به‌ ائمّه‌ خطاب‌ می‌کنند یا به‌ عنوان‌ عزاداری‌ به‌ صورت‌ خود چنگ‌ انداخته‌ و یا زنجیر خاردار می‌زنند و بر بدن‌ و لباس‌ آنان‌ خون‌ جاری‌ شده‌ و لباس‌ و بدن‌ و منزل‌ دیگران‌ را نجس‌ می‌کنند، از آن‌ جائی‌ که‌ این‌ گونه‌ روش‌ها در حال‌ ترویج‌ بوده‌ و مجالس‌ را از وزانت‌ و معنویت‌ تهی‌ ساخته‌، چه‌ بسا موجب‌ وهن‌ مقدّسات‌ می‌شود، تکلیف‌ ما را در این‌ رابطه‌ روشن‌ فرمایید.

۶) لطمه‌ زدن‌ به‌ خود به‌ صورت‌های‌ متفاوت‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟ (روی‌ کندن‌ و سینه‌ زدن‌ به‌ صورتی‌ که‌ زخم‌ یا کبود شود و بالا و پایین‌ پریدن‌ و ….).

۷) در ایّام‌ عاشورا زنان‌ به‌ دنبال‌ هیئت‌های‌ عزاداری‌ به‌ راه‌ می‌افتند و بعضاً با حجاب‌ نامناسب‌ و وضع‌ زننده‌ موجب‌ جلب‌ توجّه‌ نامحرمان‌ می‌شود، لذا برخی‌ خواهران‌ در این‌ ایّام‌ یا به‌ مناسبت‌های‌ دیگر دست‌ به‌ تشکیل‌ جلسات‌ مخصوص‌ خواهران‌ در تکایا و حسینیه‌ها زدند تا خواهران‌ مستقلاًّ به‌ روضه‌ خوانی‌ و عزاداری‌ بپردازند و از عوارض‌ منفی‌ حضور آنان‌ در منظر نامحرمان‌ بکاهند، آیا حضرت‌ عالی‌ این‌ روش‌ را تأیید می‌فرمایید؟

۸) برخی‌ از ذاکرین‌ در مدایح‌ اهلبیت‌علیهم السلام تعبیراتی‌ مانند «خدای‌ من‌ حسین‌»، «من‌ سگ‌ حسینم‌»، «مست‌ مستم‌ من‌»، «هر چه‌ بادا باد علی‌ پرستم‌ من‌»، «همچون‌ زهرا مادرت‌ از همه‌ خوشگلتری‌»، «یا اباصالح‌ بیا» را به‌ کار می‌برند که‌ به‌ نظر می‌رسد با شأن‌ اهل‌ بیت‌  منافات‌ دارد، به‌ کار بردن‌ این‌ الفاظ‌ چه‌ صورت‌ دارد؟ گوش‌ دادن‌ به‌ نوار این‌ مدّاحان‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

۹) برپایی‌ مجالس‌ عقد یا عروسی‌ در ایّام‌ و لیالی‌ شهادت‌ ائمّه معصومین‌ علیهم السلام و راه‌ اندازی‌ کاروان‌های‌ شادی‌ که‌ موجب‌ هتک‌ حرمت‌ این‌ ایّام‌ و مناسبت‌ها می‌شود چه‌ صورتی‌ دارد؟

۱۰) در حسینیه‌ها و مساجد بیشتر مناطق‌، به‌ خصوص‌ روستاها مراسم‌ شبیه‌ خوانی‌ به‌ اعتبار این‌ که‌ از سنّت‌های‌ قدیمی‌ است‌ برگزار می‌شود که‌ گاهی‌ اثر مثبتی‌ در نفوس‌ مردم‌ دارد. این‌ مراسم‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

۱۱) استفاده‌ از طبل‌ و سنج‌ و شیپور و همچنین‌ آلات‌ موسیقی‌ مانند اُرگ‌ در مجالس‌ و دسته‌های‌ عزاداری‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

۱۲) در بعضی‌ از مساجد در ایّام‌ عزاداری‌ از عَلَم‌های‌ متعدّدی‌ استفاده‌ می‌شود که‌ دارای‌ تزئینات‌ زیاد و گران‌ بهایی‌ است‌ و گاهی‌ موجب‌ سؤال‌ متدیّنین‌ از اصل‌ فلسفه آنها می‌گردد و در برنامه‌های‌ تبلیغی‌ خللی‌ ایجاد می‌کند و حتّی‌ با اهداف‌ مقدّس‌ مسجد تعارض‌ دارد، حکم‌ شرعی‌ در این‌ رابطه‌ چیست‌؟

۱۳) اگر شخصی‌ عَلَمی‌ را برای‌ عزاداری‌ سیّد الشهداء (ع) نذر کرده‌ باشد، آیا جایز است‌ مسئولین‌ حسینیه‌ از قبول‌ آن‌ خودداری‌ کنند؟

۱۴) اگر بعضی‌ از واجبات‌ از مکلّف‌ به‌ سبب‌ شرکت‌ در مجالس‌ عزاداری‌ فوت‌ شود مثلاً نماز صبح‌ قضا شود، آیا بهتر است‌ بعد از این‌ در این‌ مجالس‌ شرکت‌ نکند یا این‌ که‌ عدم‌ شرکت‌ او باعث‌ دوری‌ از اهل‌ بیت‌  می‌گردد؟

۱۵) در بعضی‌ از هیئت‌های‌ مذهبی‌ مصیبت‌هایی‌ خوانده‌ می‌شود که‌ مستند به‌ مقتل‌ معتبری‌ نیست‌ و از هیچ‌ عالم‌ یا مرجعی‌ هم‌ شنیده‌ نشده‌ است‌ و هنگامی‌ که‌ از خواننده این‌ مصیبت‌ از منبع‌ آن‌ سؤال‌ می‌شود پاسخ‌ می‌دهند که‌ اهل‌ بیت‌  این‌ گونه‌ به‌ ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی‌ کرده‌اند و واقعه کربلا فقط‌ در مقاتل‌ نیست‌ و منبع‌ آن‌ هم‌ فقط‌ گفته‌های‌ علماء نمی‌باشد و گاهی‌ می‌گویند بعضی‌ از امور برای‌ مدّاح‌ یا خطیب‌ حسینی‌ از راه‌ الهام‌ و مکاشفه‌ مکشوف‌ می‌شود. سؤال‌ من‌ این‌ است‌ که‌ آیا نقل‌ وقایع‌، از طریق‌ صحیح‌ است‌ یا خیر؟ و در صورتی‌ که‌ صحیح‌ نباشد تکلیف‌ شنوندگان‌ چیست‌؟

۱۶) از ساختمان‌ حسینیه‌ صدای‌ قرائت‌ قرآن‌ و صدای‌ عزاداری‌ شنیده‌ می‌شود به‌ طوری‌ که‌ صدای‌ آن‌ در خانه‌های‌ اطراف‌ هم‌ شنیده‌ می‌شود و این‌ امر موجب‌ سلب‌ آسایش‌ همسایگان‌ شده‌ است‌ و مسئولین‌ و سخنرانان‌ حسینیه‌ اصرار به‌ ادامه آن‌ دارند، این‌ عمل‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

۱۷) نظر شریف‌ حضرت‌ عالی‌ نسبت‌ به‌ ادامه حرکت‌ دسته‌های‌ عزاداری‌ در شب‌های‌ محرّم‌ تا نصف‌ شب‌ همراه‌ با استفاده‌ از طبل‌ و نی‌ چیست‌؟

۱۸) آیا آنچه‌ متداول‌ شده‌ که‌ به‌ عنوان‌ عزاداری‌ برای‌ امام‌ حسین‌ (ع) گوشت‌ بدن‌ خود را سوراخ‌ کرده‌ و قفل‌ و سنگ‌ کیلو به‌ آن‌ آویزان‌ می‌کنند، جایز است‌؟

۱۹) اگر انسان‌ خود را در زیارت‌گاه‌های‌ ائمّه‌ علیهم السلام به‌ زمین‌ بیندازد و همانند بعضی‌ از مردم‌ که‌ صورت‌ و سینه خود را بر زمین‌ می‌مالند تا از آن‌ خون‌ جاری‌ شود و به‌ همان‌ حالت‌ وارد حرم‌ می‌شوند، عمل‌ کند چه‌ حکمی‌ دارد؟

۲۰) در روز عاشورا مراسمی‌ مانند قمه‌ زنی‌ و پابرهنه‌ وارد آتش‌ و ذغال‌ روشن‌ شدن‌ برگزار می‌شود که‌ علاوه‌ بر این‌ که‌ باعث‌ بد نام‌ شدن‌ مذهب‌ شیعه اثنی‌ عشری‌ در انظار علما و پیروان‌ مذاهب‌ اسلامی‌ و مردم‌ جهان‌ می‌شود، ضررهای‌ جسمی‌ و روحی‌ هم‌ به‌ این‌ اشخاص‌ وارد می‌کند و همچنین‌ موجب‌ توهین‌ به‌ مذهب‌ می‌گردد، نظر شریف‌ حضرت‌ عالی‌ در این‌ باره‌ چیست‌؟

۲۱) آیا قمه‌ زدن‌ به‌ طور مخفی‌ حلال‌ است‌ یا این‌ که‌ فتوای‌ شریف‌ حضرت‌ عالی‌ عمومیت‌ دارد؟

۲۲) معیار شرعی‌ ضرر اعم‌ از جسمی‌ یا روحی‌ چیست‌؟

۲۳) زنجیر زدن‌ به‌ بدن‌ همان‌ گونه‌ که‌ بعضی‌ از مسلمانان‌ انجام‌ می‌دهند، چه‌ حکمی‌ دارد؟

۲۴) در بعضی‌ از مناطق‌، زنان‌ مراسمی‌ را به‌ اسم‌ سفره حضرت‌ ابوالفضل‌ (ع) اجرا می‌کنند یا مجالسی‌ به‌ عنوان‌ جشن‌ عروسی‌ حضرت‌ فاطمه‌ سلام الله علیها برگزار می‌کنند و در آن‌ شعرهای‌ عروسی‌ خوانده‌ و کف‌ می‌زنند و سپس‌ شروع‌ به‌ رقص‌ می‌کنند، انجام‌ این‌ امور چه‌ حکمی‌ دارد؟

۲۵) باقیمانده اموالی‌ که‌ به‌ عنوان‌ هزینه‌های‌ مراسم‌ عاشورای‌ امام‌ حسین‌ (ع) جمع‌ آوری‌ می‌شود، در چه‌ موردی‌ باید خرج‌ شود؟

۲۶) آیا جایز است‌ در ایّام‌ محرّم‌ از افراد خیّر اموالی‌ را جمع‌ آوری‌ کرد و با تقسیم‌ آنها به‌ سهم‌های‌ مختلف‌ قسمتی‌ را به‌ قاری‌ قرآن‌ و مرثیه‌ خوان‌ و سخنران‌ داد و باقیمانده‌ را برای‌ برگزاری‌ مجالس‌ مصرف‌ کرد؟

۲۷) آیا جایز است‌ زنان‌ با حفظ‌ حجاب‌ و پوشش‌ کامل‌، در دسته‌های‌ سینه‌ زنی‌ و زنجیر زنی‌ شرکت‌ کنند و آنها را دنبال‌ کنند؟

۲۸) اگر قمه‌ زدن‌ در عزاداری‌ ائمّه‌ علیهم السلام موجب‌ مرگ‌ شخص‌ شود، آیا این‌ عمل‌ خودکشی‌ محسوب‌ می‌شود؟

۲۹) خواندن‌ مرثیه‌ و مدیحه‌هایی‌ که‌ شنوندگان‌ را در جشن‌های‌ تولّد ائمّه‌ علیهم السلام و عید مبعث‌ به‌ گریه‌ بیندازد چه‌ حکمی‌ دارد؟

۳۰) آیا خوانندگی‌ زن‌ در مجالس‌ عزاداری‌ با علم‌ او به‌ این‌ که‌ مردان‌ نامحرم‌ صدای‌ او را می‌شنوند، جایز است‌؟

در پایان‌ خواهشمند است‌ در رابطه‌ با وظائف‌ متدیّنین‌ مخصوصاً جوانان‌ عزیز در بزرگداشت‌ ایّام‌ سوگواری‌ حضرت‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام فرمایشاتی‌ را مرقوم‌ فرمایید.

پاسخ:

۱) این‌ کار بسیار عالی‌ است‌ و یکی‌ از شعارهای‌ تشیّع‌ است‌.

۲) اصل‌ مهم‌، زنده‌ بودن‌ عزاداری‌ها و توسّلات‌ به‌ ساحت‌ مقدّس‌ سیّد الشهداء «علیه‌ الصلاة و السلام‌» که‌ در همه اوقات‌ مناسب‌ است‌ و اگر در عصر عاشورا و شب‌ یازدهم‌ با همان‌ شور روز عاشورا باشد بسیار بجاست‌.

۳) باید به‌ایم‌ امر مهم‌ حیاتی‌ که‌ بحمد الله در میان‌ عزاداران‌ حضرت‌ سیّد الشهداء (ع) رونق‌ خوبی‌ گرفته‌، اهمّیت‌ بدهند و این‌ مهم‌ را حتماً رعایت‌ نمایند.

۴) معلوم‌ است‌ که‌ جایز نیست‌.

۵) این‌ گونه‌ حرف‌ها و روش‌ها نباید باشد و به‌ طور کلّی‌ باید متروک‌ شود و شأن‌ عزاداری‌ها که‌ از بهترین‌ عبادات‌ است‌، محفوظ‌ بماند.

۶) این‌ گونه‌ اعمال‌ با تنزّه‌ عزاداری‌ها سازگاری‌ ندارد و امید است‌ با تذکّر و تنبّه‌ به‌ طور کامل‌ متروک‌ شود.

۷) چنانچه‌ در عزاداری‌ها، اختلاط‌ زن‌ و مرد نشود و مراعات‌ حجاب‌ هم‌ انجام‌ پذیرد و موجب‌ جلب‌ توجّه‌ نامحرم‌ نباشد، شرکت‌ زنان‌ محترمه‌ در عزاداری‌ با مردان‌ مانعی‌ ندارد چنانچه‌ عزاداری‌ اختصاصی‌ هم‌ خوب‌ است‌.

۸) این‌ گونه‌ کلمات‌ نه‌ تنها جایز نیست‌ بلکه‌ اشبه‌ به‌ کلمات‌ شیطانی‌ است‌ در حالی‌ که‌ در مراسم‌ توسّل‌ و عزاداری‌ که‌ از افضل‌ قربات‌ است‌ باید با کلمات‌ رحمانی‌ سخن‌ گفت‌. از این‌ گونه‌ تعابیر برداشت‌ شرک‌ آلود می‌شود و گفتن‌ این‌ گونه‌ کلمات‌ نامناسب‌ که‌ مربوط‌ به‌ افراد خاص‌ّ است‌، در حق‌ّ ائمّه طاهرین‌ حرام‌ است‌ و مورد غضب‌ حضرت‌ ولی‌ عصر «عجّل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌» است‌.

۹) جایز نیست‌ و مبارک‌ نخواهد بود.

۱۰) این‌ گونه‌ کارها با تنزّه‌ عزاداری‌ها و عظمت‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام سازگار نیست‌.

۱۱) استفاده‌ از آلات‌ موسیقی‌ جایز نیست‌.

۱۲) اشکال‌ ندارد ولی‌ نبود آن‌ بهتر است‌.

۱۳) اگر وجه‌ عقلائی‌ داشته‌ باشد، می‌توانند منع‌ کنند و نذر او هم‌ واجب‌ الوفاء نیست‌.

۱۴) باید در مجلس‌ عزاداری‌ شرکت‌ بکند لکن‌ به‌ گونه‌ای‌ عمل‌ کند که‌ نماز او قضا نشود.

۱۵) اگر آنچه‌ می‌گوید، دروغ‌ آشکار نباشد مخالف‌ با تنزّه‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام نباشد و احتمال‌ وقوع‌ آن‌ را بدهد، جایز است‌.

۱۶) باید صدای‌ عزاداری‌ و قرائت‌ قرآن‌ موجب‌ مزاحمت‌ نباشد مخصوصاً در ساعات‌ دیر وقت‌.

۱۷) اصل‌ عزاداری‌ خوب‌ است‌ لکن‌ نباید موجب‌ مزاحمت‌ باشد.

۱۸) جایز نیست‌ و این‌ گونه‌ امور باید باید متروک‌ شود.

۱۹) جایز نیست‌ و مسلّماً ائمّه اطهار علیهم السلام به‌ این‌ گونه‌ امور رضایت‌ نمی‌دهند.

۲۰) این‌ گونه‌ کارها جایز نیست‌ به‌ ویژه‌ آن‌ که‌ موجب‌ وهن‌ تسیّع‌ می‌شود.

۲۱) جایز نیست‌.

۲۲) یک‌ معنای‌ عرفی‌ و موکول‌ به‌ فهم‌ عرف‌ است‌ و همین‌ مقدار که‌ عرف‌ مردم‌ بگویند ضرر است‌ باید اجتناب‌ شود.

۲۳) جایز است‌ به‌ ویژه‌ آن‌ که‌ جزء شعارهای‌ عزاداری‌ است‌ ولی‌ باید روی‌ بدن‌ نباشد.

۲۴) رقص‌ به‌ هر عنوان‌ که‌ باشد و کف‌ که‌ شبیه‌ به‌ رقص‌ است‌ حرام‌ است‌ بلکه‌ مطلق‌ کف‌ زدن‌ در عزاداری‌ها و جشن‌های‌ مربوط‌ به‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام و در مکان‌های‌ مقدّس‌ نظیر مساجد و حسینیه‌ها اشکال‌ دارد.

۲۵) در عزاداری‌های‌ ائمّه اطهار علیهم السلام مصرف‌ شود.

۲۶) اشکال‌ ندارد.

۲۷) اشکال‌ ندارد بلکه‌ خوب‌ است‌.

۲۸) اصل‌ قمه‌ زنی‌ جایز نیست‌ ولی‌ در فرض‌ مذکور خودکشی‌ نیست‌.

۲۹) اشکال‌ ندارد ولی‌ در روایات‌ معصومین‌علیهم السلام آمده‌ است‌ که‌ در شادی‌ ما شادی‌ کنید و در عزای‌ ما غمناک‌ باشید و عزاداری‌ کنید.

۳۰) جایز نیست‌.

اقامه عزاداری‌ حضرت‌ سیّد الشهداء «علیه‌ الصلاة و السلام‌» ادامه‌ و استمرار حرکت‌ بزرگ‌ آن‌ حضرت‌ و اصحاب‌ و انصار ایشان‌ است‌ و از این‌ جهت‌ بهترین‌ عبادات‌ است‌ و یکی‌ از برکات‌ آن‌، بیمه‌ شدن‌ عزاداران‌ از بلاها و گناهان‌ است‌ و برای‌ همگان‌ خصوصاً برای‌ جوانان‌ عزیز شرکت‌ در این‌ مجلس‌ و برپایی‌ هر چه‌ با شکوه‌تر این‌ عزاداری‌ها لازم‌ است‌ و این‌ نعمت‌ بزرگ‌ را که‌ بحمد الله در کشور ما به‌ نحو چشمگیر وجود دارد، باید ارج‌ نهاد و قدرشناسی‌ کرد و امید است‌ همگان‌ بالاخص‌ نسل‌ عزیز جوان‌، بر شرکت‌ در عزای‌ امام‌ حسین‌ (ع) مواظبت‌ کامل‌ داشته‌ باشند و در این‌ که‌ برخی‌ معایب‌ آن‌ مرتفع‌ گردد، تلاش‌ داشته‌ باشند

استفاده از تصاویر نقاشی شده در عزاداریها

سؤال: در ایّام‌ محرّم‌ و صفر در برخی‌ نقاط‌ کشور تصاویری‌ به‌ نام‌ حضرت‌ سیّد الشهداء علیه السلام  و اصحاب‌ ایشان‌ در کوی‌ و برزن‌ مشاهده‌ می‌شود. دیدگاه‌ شرع‌ مقدّس‌ نسبت‌ نقّاشی‌، نصب‌ و ترویج‌ این‌ تصاویر چیست‌؟

پاسخ: جایز نیست‌ و این‌ گونه‌ امور با عظمت‌ آنها سازگار نیست‌

استفاده از آهنگهای طرب آور در مداحی

سؤال: بعضی‌ از مدّاحان‌ از آهنگ‌هایی‌ در مدایح‌ خود استفاده‌ می‌کنند که‌ خیلی‌ تند است‌ و به‌ نظر بسیاری‌ از مردم‌ طرب‌ آور است‌ نظر شما در این‌ مورد چیست‌؟ خرید و فروش‌ و استماع‌ نوارهای‌ آن‌ چگونه‌ است‌؟

پاسخ: اگر طرب‌ آور باشد جایز نیست‌.

گستردگی عزای امام حسین نسبت به ائمه اطهار

سؤال: چرا عزاداری‌ برای‌ حضرات‌ معصومین‌علیهم السلام به‌ گستردگی‌ عزای‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام نیست‌؟

پاسخ: زیرا حرکت‌ عدالت‌ خواهانه‌ و ظلم‌ ستیزانه آن‌ حضرت‌ گسترده‌تر بوده‌ است‌ و بدین‌ جهت‌ شخص‌ نبی‌ّ مکرّم‌ صلوات الله علیه و همه حضرات‌ معصومین‌ علیهم السلام ، به‌ اقامه عزا برای‌ حضرت‌ سیّد الشهداء ارواحنا فداه‌ اهمّیّت‌ ویژه‌ و خاصّی‌ داده‌اند، چرا که‌ در جریان‌ آن‌ بزرگوار، تحریک‌ عواطف‌ و تنویر عقول‌ به‌ نحو اتم‌ّ و اکمل‌ وجود دارد و شور و شعوری‌ که‌ در حماسه بی‌ همتا و تمام‌ نشدنی‌ کربلا و عاشورا وجود دارد موجب‌ احیاء و تقویت‌ روح‌ عدالت‌ خواهی‌ و ظلم‌ ستیزی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌، سرّ بقاء تشیّع‌ و ادامه حیات‌ پر برکت‌ آن‌ در اقامه عزاداری‌ حسینی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ هم‌ دشمنان‌ تشیّع‌ همیشه‌ به‌ دنبال‌ برچیدن‌ این‌ برنامه عظیم‌ یا کم‌ رنگ‌ کردن‌ آن‌ و یا آمیختن‌ آن‌ به‌ خرافات‌ و اباطیل‌ بوده‌اند، لکن‌ بحمد الله هیچگاه‌ موفّق‌ نشده‌اند و هیچگاه‌ هم‌ موفّق‌ نخواهند شد انشاء الله.

قمه زنی و تیغ زنی آشکار و پنهان

سؤال: قمه زنی در ملاء عام و در خفاء چه جکمی دارد؟

پاسخ: در وضع فعلی حرام است مخصوصاً که در جمهوری اسلامی ممنوع است

سؤال: تیغ زنی در ملاء عام و در خفاء چه حکمی دارد؟

پاسخ: در وضع فعلی حرام است مخصوصاً که در جمهوری اسلامی ممنوع است.

نذر قمه زنی و تیغ زنی

سؤال: نذر در قمه زنی و تیغ زنی چه حکمی دارد؟

پاسخ: نذر منعقد نمی شود زیرا این کار در زمان ما مرجوح است مخصوصاً اینکه در جمهوری اسلامی

ممنوع است.

منبع : پایگاه اینترنتی انهار

ادامه مطلب

icon برچسب ها:




ببخشید، نمی‌توانید دیدگاهی بنویسید.