http://akhmo.roozkala.net/upload/uc_1794.gif

نظر علما در مورد قمه زنی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

نظر علما در مورد قمه زنیReviewed by Saeed13 on Nov 22Rating:

وهن بودن قمه‌زنی

1838418163108133410513123511522322012317815 نظر علما در مورد قمه زنی

«فتاوی مراجع تقلید»

 لفظ «وهن» یعنی سستی . و وهن دین، یعنی هر عمل و گفتاری که باعث سستی و ضعف دین شود که علما در این رابطه فتاوایی فرموده‎اند .

حضرت امام خمینی (ره)

بسمه‌تعالی

در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه‎خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه‌خوانی بهتر است و عزا‌داری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

“استفتاءات امام، ج 3، سوالات متفرقه، س 37″

 حضرت آیت‌الله العظمی خویی(ره)

اگر قمه‌زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

“المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات؛ و الطریق النجاة، ج 2، ص 445″

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

قمه‌زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه علیهم السلام و زمان‌های بعد از آن ندارد و تاییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

“اجوبه الاستفتاءات، س 1461″

482502386513822617515533019121186252181103 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‌کند، خودداری کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی(ره)

عزاداری خامس‌‌ آل ‌عبا از مهم‌ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می‌باشد؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب و سوء ‌استفاده دشمنان اسلام و اهل‎بیت ‌علیهم‌السلام می‌شود، اجتناب کنند. (1)

“استفتاء‌ات، س 2003 و 2012 و 2014″

7113421120293664322151238301831541193 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی

باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

“مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، جلد 3، ص34″

[روشن است که قمه‎زنی در حال حاضر تبعات منفی فراوانی از جمله وهن دین را در پی دارد. این فتوا وجه دیگری نیز دارد: اگر قمه زدن ضرر معتدٌ به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.]

 حضرت آیت الله العظمی سید محسن حکیم

فرزند ایشان شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.»

“قمه‎زنی سنت یا بدعت، اثر مهدی مسائلی”

 حضرت آیت الله موسوی اردبیلی

چنانچه ضرر معتدٌ به داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین شود جایز نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

در موردی که موجب وهن مذهب شود از آن خودداری گردد.

“مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، جلد 3، ص34 قمه‎زنی”

«سایر علما»

حضرت آیت‌الله علی مشکینی(ره)

بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا مُحرم است. مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین (علیه‌ الصلاة والسلام) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند…

 

1581110796151160611281622372159961342388 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله جوادی آملی

چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می‌رود از قمه‌زنی و مانند آن پرهیز شود.

 حضرت آیت الله العظمی علامه امین عاملى(ره)

قمه‏زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، که نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏ى اهل‎بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد مى‏کنند و شکى نیست که این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت ‏خدا و پیامبر و اهل‎بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعى آن که حرمت است، تغییرى نمى‏دهد.

“اعیان الشیعه، ج 10، ص 363″

2502081521877512116611521782772624671174106 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله العظمی علامه سید محمدحسین فضل الله

“التطبیر حرام لکونه من مصادیق الإضرار بالبدن، و هو غیر جائز مطلقاً على رأینا، سواء أدى إلى التهلکة أو لم یؤد إلیها، و عندئذ فما دام محرماً فلا یمکن جعله من الشعائر الدینیة أو الحسینیة، ولا سیما إذا کان مسیئاً للمذهب، فسوف تشتد الحرمة و تتاکد”؛ “قمه‎زنی حرام است چون از مصادیق ضرر رساندن به بدن می‎باشد. و آن از نظر ما مطلقاً حرام است خواه به هلاکت و مرگ فرد منتهی شود؛ خواه نشود.  و چون که این عمل حرام است نمی‎توان آن را جزء شعائر حسینی یا شعائر دینی قرار داد. خصوصاً زمانی که باعث زشتی و وهن مذهب (شیعه) گردد باعث می‎شود که حرمت آن تشدید و تاکید شود.

حضرت آیت‌الله احمدی میانجی (ره)

عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست…

 حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی

با توجه به این که مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می‌شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین علیه ‌السلام لازم است. «با این که عزاداری برای سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (عیلهم‌السلام) در این باره تاکید، لکن بر علاقه‌مندان به اهل‎بیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان، امور مذکور از خرافات به شمار می‌رود و موجب وهن شیعه می‌باشد …

 حضرت آیت‌الله ملکوتی

عزاداری حضرت سیدالشهداء سبط رسول اکرم (صلی ‌الله علیه و آله و سلم) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام و مذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هر گونه بدعت و خرافات باشد.

 حضرت آیت‌الله مقتدایی

با استقرار جمهوری ‌اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‌ها و دولت‌ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می‌رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‌بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه، اسلام را ملکوک(بدنام) و خدشه‌دار نمایند. از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می‌گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند…

 حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی

هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعاً حرام و خصوصاً اگر مورد نهی ولی‌ امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.

 

92198106215236106137123139831082112136622046 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله موسوی تبریزی

عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی علیه‌السلام از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی‌ امر مسلمین واجب و لازم است.

 آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی

بسمه تعالی

در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:

2- آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است…

3- آن که متناسب با روح اسلام و ارزش‌های متعالی مکتب اهل‎بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) باشد و با احکام و تعالی حقه آنان منافات نداشته باشد.

“قم/ 4 محرم الحرام 1415 سید محمود هاشمی شاهرودی”

 حضرت آیت‌الله راستی کاشانی

… اقامه عزای حضرت ابی عبدالله الحسین؛ سیدالشهداء علیه‌السلام از افضل قربات الی ‌الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هر چه با شکوه‌تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست‌آویز دشمنان اسلام است، اجتناب کنند.

 

23368175491865918323112649913112421207233 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت‌الله العظمی فاضل‌لنکرانی(ره)

با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان ام ‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام به گونه‌ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مساله قمه‎زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ‌گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین علیه‌السلام از آن خودداری کنند. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر، واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

“جامع‌المسائل، ج1، س 2173″

 

2152421301102281742031911452314758753171151 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت‌ آیت‌الله العظمی نوری همدانی

مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‌های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه‌ها و موج‌ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهام‎بخش کلیه نهضت‌ها و قیام‌هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است… این خاطره، به جوش‌آورنده خون‌هایی است که در دل علاقه‌مندان این مکتب موج می‌زند. مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می‌بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هر گونه حرکتی که این دین مقدس را بی‌منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای این که قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، – که – قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می‌اندازند، بکوبند.

“استفتاء‌ات، ج 2، س 597″

 حضرت آیت‌الله محمدابراهیم جناتی

از انجام این کارهای ناشایست، وهن‌آور، نسنجیده و خرافی که در مبانی فقهی و پایه‌های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد و موجب لکه‎دار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود.

11973241183192222502171723913115413622210435 نظر علما در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله علامه سید مرتضی عسگری

محقق تاریخ اسلام و حدیث‌شناس شهیر شیعه، در عین حال که از گستره خدمات علمی و اجتماعی برخوردار بود، هرگز از لزوم بیداری سیاسی غافل نبود. از جمله ویژگی‌های بارز علامه عسگری روحیه خرافه‌زدایی از دین بود که در این راه کوشش‌های گسترده‌ای برای دور کردن عادات و اندیشه‌های منحرف از دامن اسلام نمود. وی از جمله کسانی بود که قمه زنی را رفتاری خارج از اسلام عنوان و در راه تبیین این موضع کوشش کرد.

“قمه زنی سنت یا بدعت، اثر مهدی مسائلی”

 حضرت آیت الله العظمی سید کاظم حائری

[اولا:] ما شاهد آنیم که قمه‎زنی و بعض اعمال شبیه به آن ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‎اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب وارد کردن به ما بر این گونه اعمال تکیه نموده تا دین ما را دین خرافه و وحشی‎گری معرفی نمایند.

ثانیا: چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‎زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین حضرت ایت الله خامنه‎ای حفظه الله، در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‎گیری صریح و روشنی نموده و دیگر هیچگونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‎گذارند و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می‎کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید می‎نمایند. در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان از حیث ولی امر بودنشان اطاعت کنند.

منبع: شعائر الحسینیه بین الوعی والخرافه، ص145. متن عربی این فتوا در کتاب قمه‎زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی مسائلی، چاپ گلبن اصفهان، ص162 موجود است.

 حضرت آیت الله سید احمد علم‌الهدی

قمه‌زنی در ایام محرم و صفر موجب وهن دین مبین اسلام شده و بنا به فرمایشات و فتوای صریح رهبر معظم انقلاب چون قمه‌زنی موجب وهن در اسلام شده و یا سبب احتمال معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت در جهان می‌شود، حرام است. دشمنان اسلام از طرق مختلف سعی می‌کنند مسایل خرافی را در دین مبین اسلام ترویج دهند. نباید با انجام اقداماتی مانند قمه‌زنی در ماه محرم مسایل انحرافی را در دین اسلام افزایش داد.

===================

 قمه زنی از مراسمى است كه در بعضى شهرستانها و بلاد شيعى و توسط برخى از عزاداران امام‏حسين‏«ع‏»اجرا مى‏شود و در تاسى به مجروح و شهيد شدن سيد الشهدا«ع‏»و شهيدان‏كربلا و بعنوان اظهار آمادگى براى خون دادن و سر باختن در راه امام حسين‏«ع‏»انجام‏مى‏دهند.

صبح زود عاشورا،با پوشيدن لباس سفيد و بلندى همچون كفن،بصورت دسته‏جمعى قمه بر سر مى‏زنند و خون از سر بر صورت و لباس سفيد جارى مى‏شود.بعضى‏هم براى قمه زنى نذر مى‏كنند،برخى هم چنين نذرى را در باره كودكان خردسال انجام‏مى‏دهند و بر سر آنان تيغ مى‏زنند،در حدى كه از محل آن خون جارى گردد.

قمه زنى نيز،مثل زنجير زنى و شبيه خوانى و…از دير باز مورد اختلاف نظر علما و پيروان و مقلدين آنان بوده و به استفتا و افتاء مبنى بر جواز يا عدم جواز آن مى‏پرداخته‏اند.

اين مراسم،از نظر شرعى پايه و مبناى دينى ندارد و صرفا روى علاقه شيعيان به ابا عبد الله‏الحسين‏«ع‏»انجام مى‏گيرد. فقها نيز آن را در صورتى كه ضررى نداشته باشد،مجازمى‏دانند.برخى از فقها نيز به خاطر تاثير نامطلوب آن بر افكار ديگران و موجب وهن ‏مذهب بودن،آن را ممنوع دانسته‏اند.

البته شرايط زمانى در اين مساله بى‏تاثير نيست. امام‏خمينى‏«ره‏»در پاسخ به استفتايى كه در سالهاى اول پيروزى انقلاب اسلامى در اين زمينه‏از ايشان شده بود،فرمودند: «در وضع موجود،قمه نزنند…»آية الله خامنه‏اى نيز در ديداربا روحانيون،در آستانه ايام عاشورا(سال 1373 شمسى)در ضمن بيانات مبسوطى درخرافه زدايى از عزادارى سيد الشهدا«ع‏»فرمودند:«قمه زدن هم از آن كارهاى خلاف‏است…اين يك كار غلطى است كه عده‏اى قمه‏ها را بگيرند و بر سر خود بزنند و خون ‏بريزند…كجاى اين كار،حركت عزادارى است؟ اين جعلى است.اينها چيزهايى است كه‏از دين نيست…».آن را بدعت،خلاف و خرافه دانستند.و در پاسخ به نامه امام جمعه‏اردبيل،نوشتند:امروز اين ضرر بسيار بزرگ و شكننده است و لذا قمه زدن علنى و همراه ‏با تظاهر،حرام و ممنوع است. (1) علماى ديگر نيز در تاييد موضع و سخن رهبر انقلاب،آن راموجب وهن مذهب و نامشروع دانستند. (2)

 البته اين احساس مذهبى و عواطف دينى كه سبب مى‏شود به عشق حسين‏«ع‏»چنين‏كارهايى كنند،بايد در مسير صحيح هدايت‏شود و مورد بهره‏بردارى قرار گيرد تا شور وانگيزه جهاد و شهادت بيافريند.بعلاوه،آنان كه به خاطر حسين‏«ع‏»حاضرند خون بدهند،چه بهتر كه خون خويش را به درمانگاهها و مراكز انتقال خون اهدا كنند يا با تاسيس بانك‏خون،از فداكاران و ايثارگران داوطلب،در روز عاشورا خون گرفته شود و نگهدارى‏گردد،تا از اين طريق،جان انسانهاى بسيارى كه نيازمند خونند،نجات يابد.

گر چه اين‏كار،شايد مثل قمه زنى،تامين كننده احساس عاطفى فرد نباشد،ولى قطعا رضايت‏خداوند و پسند سيد الشهدا«ع‏»را بيشتر در پى دارد.كاش روزى صدقه دادن خون نيز،مثل صدقه ‏و كمك مالى و لباس و غذا و… مرسوم گردد و با قصد قربت انجام گيرد.

كى گفت‏ حسين،بر سر خويش بزن؟       با تيغ، به فرق خويشتن نيش بزن

تيغى كه زنى بر سر خود،اى غافل         بر فرق ستمگران بد كيش بزن

پی نوشتها :

1-      در تاريخ 7 محرم 1415،22 خرداد 1373.

2-      مجموعه سخنان ايشان و استفتاها و جوابها در جزوه‏اى به نام‏«پيرامون عزادارى عاشورا»در 71 صفحه در محرم‏1415 از سوى دفتر تبليغات اسلامى چاپ شد.

========================

استفتائات عزاداری (۵)آیات عظام سیستانی – مظاهری – صافی گلپایگانی

استفتائات  عزاداری (آیت الله سیستانی مدظله)

سؤال: آيا در مجالس عزاداری، ناله وشيون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبيدن جايز است ؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: ما حدود سی سال است که در شب تاسوعا در مسجد شمع ميگذاريم آيا می شود به جای شمع چيز ديگری مانند لامپ به مسجد داد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: آيا هروله کردن ( بالا وپايين پريدن ) در عزاداری يا جشن يا حتی عزاداری امام حسين (ع) جايز است يا خير؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: ميخواستم نظر حضرت عالی وشرعی ونحوه حلال يا حرام را درباره لخت شدن افراد در هيئت های مذهبی که جهت سينه زنی انجام می گيرد را بدانم؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: ايا کار کردن در روز عاشورا حرام يا مکروه است؟

پاسخ: کار کردن و کسب در روز عاشورا مکروه است.

سؤال: آيا در عزاداری و سينه زنی امام حسين در آوردن پيراهن و لخت شدن در مسا جد جايز است ؟

پاسخ: جايز است .

سؤال: لخت شدن در مراسم سينه زنی چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است يا مکروه ؟

پاسخ: کار شايسته و پسنديده ای است.

سؤال: آيا اشکالی ندارد در ابتدای دسته های عزاداری چهلچراغ قرار داشته باشد ؟

پاسخ: مانعی ندارد .

سؤال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟

پاسخ: باید از كارهایی كه عزاداری را خدشه‌دار می‌كند اجتناب شود.

————————————————————————————————————

استفتائات عزاداری آیت الله صافی مدظله

سؤال:  آيا تعزيه و شبيه خواني اشكال ندارد؟

پاسخ: تعزيه اگر مشتمل بر استعمال آلات لهو و لعب نباشد و مطلب دروغ در آن گفته نشود و مستلزم وهن اهل بيت و ائمه اطهار عليهم‌السلام نباشد، وبنابراحتياط تشبه مرد به زن هم در آن نباشد،اشكالي ندارد.

سؤال:  در بعضي از مجالس براي ابراز محبت به اهل بيت عليهم‌السلام خود را به حيوانات شبيه مي‎كنند و يا به گردن خود قلاده مي‎آويزند، اين گونه اعمال چه صورت دارد؟

پاسخ: برگزاري مجالس سوگواري و اظهار محبت به اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام از افضل اعمال است، و در اعمال مذكور بايد رعايت شرائط زمان و مكان را بنمايند، كه برداشت سوء از آن نشود.

سؤال:  با توجه به اين كه برگزاري مراسم شبيه‎خواني از سنّت‎هاي قديمي است و گاهي اثر مثبتي در دل مردم دارد، حكم آن چيست؟

پاسخ: اگر مراسم شبيه‎خواني، مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضيات زمان، باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشكال ندارد؛ ولي در عين حال، بهتر است علاوه بر آن، مجالس وعظ، ارشاد، ذكر مصائب حسيني و مرثيه‎خواني برپا شود.

سؤال:  برهنه شدن درهنگام عزاداري، چه حكمي دارد؟

پاسخ: اگر در معرض نگاه نامحرم نباشد، اشكال ندارد.

سؤال: آيا در ماه محرم، اعمالي مثل عقد و عروسي، بند انداختن و رنگ كردن موها و آرايش زنان اشكالي دارد؟

پاسخ: اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت ايام عزاداري حضرت سيدالشهدا عليه السلام نباشد، اشكال ندارد؛ ولي سزاوار است كه مسلمانان غيرتمند، سعي كنند اين‎گونه مراسم را در ماه‎هاي ديگر و ايام متناسب با آن، برگزار كنند.

سؤال:  اگر بعضي از واجبات به سبب شركت شخص در مجالس عزاداري از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود)، وظيفه او نسبت به شركت و يا عدم شركت در اينگونه مجالس چيست؟

پاسخ: بديهي است كه انجام نمازِ واجب، مقدّم بر شركت در مجالس عزاداري اهل بيت عليهم السلام است و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزاداري امام حسين عليه السلام، جايز نيست؛ البته شركت در عزاداري به گونه‎اي كه مزاحم نماز نباشد، مستحب مؤكد است.

سؤال: در برخي مواردِ مرثيه خواني و يا مداحي زنان در مجالس زنانه، صداي آنان به گوش مردان مي‎رسد؛ آيا اين عمل جايز است؟

پاسخ: اگر صداي آنان موجب لذت بردن مردان و تحريك شهوت گردد، جايز نيست.

سؤال: آيا نماز جماعت اول وقت مهم‎تر است يا ادامه عزاداري امام حسين عليه السلام؟

پاسخ: نماز جماعت مقدم است؛ همان گونه كه امام حسين عليه السلام در روز عاشورا، هنگام ظهر، نماز را اقامه فرمودند، بايد پيروان اهل بيت عليهم السلام در همه حال سعي كنند تا آن جا كه ممكن است، نماز را اول وقت و به جماعت بخوانند.

سؤال: استفاده از آلات لهو و موسيقي، در مراسم عزاداري، چه حكمي دارد؟

پاسخ: استفاده از آلات مذكور جايز نيست و تفاوتي بين مراسم عزاداري و جشن وجود ندارد.

سؤال: استفاده از زنجيرهايي‌كه داراي‌تيغ هستند، چه حكمي دارد؟

پاسخ: اگر استفاده از زنجيرهاي مزبور، باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد، جايز نيست.

سؤال:  اگر روضه بي‌اساسي خوانده شود ما چه وظيفه‌اي داريم؟

پاسخ: در هر موردي دروغي از ذاكرين بشنويد بر حسب وظيفه شرعي بايد به عنوان نهي از منكر به خود گوينده تذكر دهيد

——————————————————————————————————-

استفتائات عزاداری- آیت الله مظاهری مدظله

هدف از عزاداري

سؤال: هدف از عزاداري سالار شهيدان حسين بن علي عليه السلام چيست ؟

پاسخ: عزاداري از مستحبات اكيده است و ثوابي بالاتر از آن نداريم و ادامه شهادت امام حسين«عليه السلام» و ادامه رسالت زينب«عليها السلام» است.

خواندن مرثيه هاي دون شأن ائمه

سؤال: آيا خواندن نوحه و مرثيه هایي كه در آنها شأن امامان «عليهم السلام» مخصوصا حضرت حسين«عليه السلام» و كاروان اسيران رعايت نمي شود، جايز است؟

پاسخ: جائز نيست.

قمه زنی در خفا

سؤال: جوانی 22 ساله از آذربايجان شرقي هستم و ي داشتم راجع به اينكه آیا مي شود در خفا و دور از چشم بقيه قمه زد؟

پاسخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود

استفاده از علامت در عزاداری

سؤال: آيا استفاده از علامتهايي بزرگ و كوچك كه در جلوي دسته هاي عزاداري استفاده مي شود،شرعاً جايز است؟

پاسخ: جائز است

برهنه كردن بدن در عزاداری

سؤال: برهنه كردن بدن در مكان هاي عزاداري امام حسين«عليه السلام» چه حكمي دارد، حتي اگر فقط مرد بدن مرد را ببيند؟

پاسخ: نباشد بهتر است.

موسیقی در عزاداریها

سؤال: آيا استفاده‌ از آلات‌ موسيقي‌ مثل‌ طبل‌ و شيپور و مارش‌ عزا در هيئت‌هاي‌ عزاداري‌ با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ آهنگ‌هاي‌ آنها مرثيه‌ و همان‌ نوحه‌هاي‌ حسيني‌ است‌ اشكال‌ دارد؟

پاسخ: اين‌ گونه‌ چيزها آلات‌ موسيقي‌ مختص‌ نيست‌ بنا بر اين‌ در فرض‌ سؤال‌ اشكال‌ ندارد ولي‌ متوجّه‌ باشيد نظير ني‌ و تار و امثال‌ آن‌ به‌ كار گرفته‌ نشود

حکم قمه زنی

سؤال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهي‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

پاسخ: چون‌ ولايت‌ فقيه‌ نهي‌ از آن‌ كرده‌اند همه‌ بايد از اين‌ كار پرهيز كنند گر چه‌ مقلّد كسي‌ باشند كه‌ جايز بداند

صدمه زدن به بدن در عزاداری

سؤال: زخم‌ كردن‌ يا جراحت‌ صورت‌ به‌ صورتي‌ كه‌ باعث‌ ضرر نشود يعني‌ چرك‌ نكند يا زخم‌ عميقي‌ نباشد فقط‌ به‌ قدر كمي‌ خون‌ آمده‌ باشد در مجالس‌ عزاداري‌ اهل‌ بيت‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

پاسخ: جايز نيست

زنجیرزنی

سؤال: آيا زنجير زني‌ داخل‌ مسجد جايز است‌ يا اين‌ كه‌ بايستي‌ در داخل‌ حسينيه‌ها صورت‌ پذيرد؟

پاسخ: زنجير زدن‌ مطلقاً در همه‌ جا جايز، بلكه‌ خوب‌ است‌

زدن طبل ، علم گردانی و گِل در عزاداری سیدالشهداء

سؤال: با توجّه‌ به‌ سفارش‌ اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ بر عزاداري‌ اين‌ خاندان‌، بالاخص‌ عزاداري‌ سيّد الشهداء سلام‌ الله عليه‌، و وظيفه علما و مؤمنان‌ بر حفظ‌ و صيانت‌ اين‌ سوگواري‌ها بر همان‌ سنّت‌ و روش‌ اهل‌ بيت‌ علیهم السلام و پرهيز از هر گونه‌ بدعت‌ و جلوگيري‌ از ورود هر گونه‌ خرافات‌، متأسّفانه‌ چندين‌ سال‌ است‌ كه‌ در برخي‌ شهرها كارهايي‌ از قبلي‌ ذيل‌ صورت‌ مي‌گيرد

الف‌) استفاده‌ از طبل‌هاي‌ زياد با سر و صداهاي‌ فراوان‌ به‌ گونه‌اي‌ طبّال‌ها كه‌ همه‌ چيز را تحت الشعاع‌ خودشان‌ قرار مي‌دهند، و از طرفي‌ جوانان‌ زيادي‌ را اين‌ طبل‌ها به‌ خود مشغول‌ مي‌كند، به‌ اضافه‌ هزينه‌هاي‌ زيادي‌ خرج‌ اين‌ طبل‌ها مي‌شود و در برخي‌ مواقع‌ آهنگ‌هاي‌ ملايمي‌ همراه‌ با طبل‌ها مي‌نوازند.

ب‌) بيرون‌ آوردن‌ علم‌هاي‌ آهنين‌ به‌ طوري‌ كه‌ عرض‌ آنها به‌ چندين‌ متر مي‌رسد و حمل‌ و نقل‌ آنها بسيار مشكل‌ و گاهي‌ هم‌ خطر آفرين‌ و علاوه‌ بر اينها مخارج‌ زيادي‌ از پول‌ متديّنين‌ خرج‌ ساخت‌ آن‌ مي‌شود.

ج‌) در برخي‌ از شهرها براي‌ عزاداري‌ بالاخص‌ روز عاشورا گل‌ درست‌ مي‌كنند و براي‌ اين‌ كار اينقدر خاك‌ را گل‌ مي‌كنند كه‌ افراد در آن‌ گل‌ها مي‌غلتند به‌ طوري‌ كه‌ تمام‌ هيكل‌ اعم‌ّ از سر و صورت‌ و لباس‌ گلي‌ مي‌شود و بعد در خيابان‌ها راه‌ مي‌افتند، لذا از حضرت‌ عالي‌ استدعا دارم‌ نظر شريفتان‌ را در باره اين‌ طبل‌ها و عَلَم‌ها و گل‌ زدنها به‌ نحو مذكور مرقوم‌ فرماييد.

پاسخ: آنچه‌ نوشته‌ايد اشكال‌ ندارد ولي‌ مراعات‌ عزاداري‌هاي‌ سنّتي‌ كه‌ مشهور در ميان‌ همه‌ است‌ بسيار بجاست‌.

بهترین شیوه عزاداری

سؤال: بهترين‌ سبك‌ عزاداري‌ براي‌ خامس‌ آل‌ عبا، به‌ نظر جناب‌ عالي‌ چگونه‌ است‌؟

پاسخ: سياه‌ پوشيدن‌، سينه‌ زدن‌، بر سر زدن‌ و مانند اينها.

سیاه پوشیدن

سؤال: آيا سياه‌ پوشيدن‌ در ماه‌ محرّم‌ الحرام‌ به‌ خاطر امام‌ حسين‌علیه السلام مكروه‌ نيست‌؟

پاسخ: سياه‌ پوشيدن‌ در ايّام‌ عزا شعار است‌ و بسيار خوب‌ است‌ و مكروه‌ نيست‌.

آثار گریه

سؤال: بعضي‌ از مدّاحان‌ و منبري‌ها مي‌گويند و در بعضي‌ از كتب‌ نيز آمده‌ است‌ اگر كسي‌ به‌ اندازه بال‌ مگسي‌ براي‌ سالار شهيدان‌ اشك‌ بريزد هرچند گناه‌ انجام‌ داده‌ باشي‌ خدا مي‌گذرد و بهشت‌ بر او واجب‌ مي‌شود، پس‌ آيه قرآن‌ را چه‌ بايد كرد كه‌ مي‌فرمايد من‌ از كوچكترين‌ عمل‌ شرّ شما و از كوچكترين‌ عمل‌ خير شما نمي‌گذرم

پاسخ: اگر كسي‌ لياقت‌ بهشت‌ داشته‌ باشد گريه‌ براي‌ اهل‌ بيت‌ علیهم السلام مفيد است‌ ولي‌ اگر جهنّمي‌ باشد باعث‌ تخفيف‌ عذاب‌ براي‌ او مي‌شود

ارتزاق اهل منبر از دین

سؤال: بعضي‌ افراد، اهل‌ منبر را «مستأكل‌ و مرتزق‌ به‌ دين‌» كه‌ در روايات‌ مذموم‌ شده‌، مي‌دانند و ايشان‌ را مذمّت‌ مي‌كنند، نظر مبارك‌ را مرقوم‌ فرماييد

پاسخ: آنچه‌ در روايات‌ آمده‌ است‌ مربوط‌ به‌ آخوندهاي‌ درباري‌ «بني‌اميّه‌» و «بني‌عبّاس‌» است‌ كه‌ به‌ ازاي‌ جعل‌ روايات‌ و يا توجيه‌ روايات‌ ترويج‌ باطل‌ مي‌كردند، و ارتزاق‌ اهل‌ منبر از منبر بهترين‌ ارتزاق‌ است‌ زيرا آنان‌ جيره‌خوار اباعبدالله الحسين‌ روحي‌ فداه‌ مي‌باشند و آن‌ ــ(از)ــ بالاترين‌ افتخارات‌ است‌.

برهنه شدن در عزاداری

سؤال: برهنه‌ شدن‌ آقايان‌ در حال‌ سينه‌ زدن‌ و زنجير زدن‌ در برابر خانمها چه‌ حكمي‌ دارد؟ استفاده‌ از بلوزهايي‌ كه‌ پشت‌ شانه آنها سوراخ‌ است‌ تا زنجير روي‌ بدن‌ قرار گيرد و در انظار مردم‌ خصوصاً خانمهاست‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

پاسخ: جايز است‌ ولي‌ تفكيك‌ زن‌ و مرد در همه‌ جا، يكي‌ از اهداف‌ بزرگ‌ اسلام‌ است‌.

اعتبار مقاتل

سؤال: كداميك‌ از مقاتل‌ (اعم‌ّ از فارسي‌ يا عربي‌) كه‌ مصائب‌ سيّد الشهدا علیه السلام را بيان‌ نموده‌اند، نزد حضرتعالي‌ معتبر است‌؟

پاسخ: اعتبار فقهي‌ لازم‌ نيست‌، همين‌ مقدار كه‌ صاحب‌ كتاب‌ مورد اعتماد بزرگان‌ از اهل‌ علم‌ باشد نظير «ارشاد» مرحوم‌ مفيد، و «لهوف‌» مرحوم‌ سيّد، و «نفس‌ المهموم‌» محدّث‌ قمي‌ و مانند اينها كفايت‌ مي‌كند

کارهای خیر بجای عزاداری امام حسین علیه السلام

سؤال: چرا تا كنون‌ مراجع‌ فكري‌ براي‌ اين‌ موضوع‌ نكرده‌اند كه‌ اين‌ تصوّر را از ذهن‌ عامّه مردم‌ پاك‌ كنند كه‌ اي‌ عزيزان‌ مخلص‌، نذر كردن‌ و قرباني‌ كردن‌ و پول‌ هزينه‌ كردن‌ براي‌ سالار شهيدان‌ فقط‌ شام‌ و غذا و خوردني‌ نيست‌ و چرا تا كنون‌ اقدامي‌ نشده‌ است‌ كه‌ اين‌ منابع‌ عظيم‌ پولي‌ در مسيرهايي‌ كه‌ بيشتر نياز است‌ هزينه‌ شود؟ نظر حضرت‌ عالي‌ چيست‌؟

پاسخ: اگر ممانعت‌ شود اين‌ كار هم‌ كه‌ ادامه شهادت‌ است‌ از بين‌ مي‌رود زيرا آن‌ وقت‌ نه‌ خرج‌ عزاداري‌ مي‌شود نه‌ خرج‌ كارهاي‌ ديگر

مراسم های گوناگون برای عزاداری

سؤال: آيا در مورد برگزاري‌ يك‌ دهه‌ روضه‌، سوّم‌، هفتم‌، چهلم‌ يا روضه هفتگي‌ و …. براي‌ امام‌ حسين‌ علیه السلام يا ساير ائمّه‌  متنداتي‌ از ائمّه‌ وجود دارد؟

پاسخ: درباره تاسوعا و عاشورا و اربعين‌ رواياتي‌ وارد شده‌ است‌، لكن‌ بقيه موارد يك‌ امر مرسوم‌ در ميان‌ شيعه‌ است‌ و قالبي‌ براي‌ عزاداري‌ و عرض‌ ارادت‌ و توسّل‌ است‌ و از افضل‌ اعمال‌، عزاداري‌ براي‌ ائمّه هدي‌ بالاخص‌ حضرت‌ سيّد الشهدء علیه السلام است‌

شروع عزاداری به سبک امروزی

سؤال: آيا عزاداري‌ براي‌ امام‌ حسين‌ علیه السلام به‌ اين‌ شكل‌ را سلسله صفويه‌ به‌ وجود آورده‌اند؟

پاسخ: اصل‌ موضوع‌ عزاداري‌ براي‌ حضرت‌ ابي‌ عبدالله الحسين‌ علیه السلام ، مسأله نازه‌ پديد آمده‌ و حادثي‌ نيست‌. اوّل‌ كسي‌ كه‌ براي‌ سيّد الشهداء علیه السلام عزاداري‌ نموده‌ است‌ خود خداوند تبارك‌ و تعالي‌ است‌ كه‌ براي‌ انبياء عظام‌ الهي‌ عزاي‌ حسين‌ بن‌ علي‌ علیه السلام را بيان‌ فرموده‌ است‌ و سپس‌ جبرئيل‌ امين‌ علیه السلام و بعد از آنها نبي‌ّ مكرّم‌ اسلام‌ صلوات الهه علیه و سپس‌ ائمّه هدي‌ علیهم السلام كه‌ از هر فرصتي‌ براي‌ برپائي‌ مراسم‌ عزاي‌ سيّد الشهداء علیه السلام بهره‌ برداري‌ مي‌فرمودند و اين‌ سنّت‌ بزرگ‌ را به‌ شيعيان‌ خود منتقل‌ فرمودند و اين‌ مسائل‌ در روايات‌ مختلف‌ آمده‌ است‌ كه‌ به‌ محل‌ آن‌ بايد رجوع‌ كرد، لكن‌ در اين‌ كه‌ در زمان‌ صفويه‌، به‌ واسطه تدبير و كوشش‌ علماء بزرگ‌ شيعه‌، معارف‌ شيعي‌ احياء گرديده‌ و از اين‌ جهت‌ كار بزرگي‌ انجام‌ گرفته‌ است‌، جاي‌ ترديد نيست‌.

علت گریه و سیاه پوشی برای امام حسین علیه السلام

سؤال: چرا براي‌ زنده‌ نگهداشتن‌ عاشورا و راه‌ امام‌ حسين‌ علیه السلام به‌ جلسات‌ سخنراني‌، همايش‌ و گفتگو اكتفا نمي‌شود؟ و روضه‌ و گريه‌ و سياه‌ پوشي‌ و دسته عزاداري‌ و …. برگزار مي‌شود؟

پاسخ: عزاداري‌ به‌ شور ويژه‌ و مخصوص‌ خود نياز دارد البته‌ شور همراه‌ با شعور و در چارچوب‌ شرع‌، شور و شعور و شرع‌ در در عزاي‌ حسيني‌ به‌ هم‌ آميخته‌ است‌ و به‌ همين‌ دليل‌ هم‌ از افضل‌ عمال‌ و قربات‌ الهي‌ است‌. وقتي‌ كميت‌ اسدي‌ در حضور امام‌ صادق‌ علیه السلام مرثيه‌ خواني‌ كرد، حضرتش‌ به‌ وي‌ فرمودند همان‌ طوري‌ كه‌ در مجالس‌ خود با حالت‌ شور و عزا مي‌خوانيد، بخوان

30سئوال درباره عزاداری سیدالشهداء علیه السلام

سؤال: مستدعي‌ است‌ به‌ پرسش‌هاي‌ ذيل‌ كه‌ مورد سؤال‌ بسياري‌ از شيعيان‌ و متديّنين‌ مي‌باشد پاسخ‌ فرماييد. بقاء عمر مبارك‌ حضرت‌ عالي‌ را از خداوند منّان‌ مسئلت‌ داريم‌.

1) پوشيدن‌ لباس‌ سياه‌ در سوگ‌ ائمّه هدي‌ علیهم السلام خصوصاً در محمرّم‌ چه‌ صورت‌ دارد؟ آيا لباس‌ سياه‌ كراهت‌ دارد؟

2) مرسوم‌ است‌ دهه اوّل‌ محرّم‌ عزاداري‌ها صورت‌ مي‌گيرد امّا از ظهر عاشورا خيلي‌ از مراسم‌ها تعطيل‌ مي‌گردد و حال‌ آن‌ كه‌ عزاي‌ واقعي‌ از روز عاشورا آغاز مي‌گردد، حضرت‌ عالي‌ چه‌ توصيه‌اي‌ به‌ هيئات‌ محترم‌ عزاداري‌ داريد؟

3) چند سالي‌ است‌ بسياري‌ از هيئت‌هاي‌ مذهبي‌ ظهر عاشورا به‌ اقامه نماز ظهر مي‌پردازند و به‌ سيره حضرت‌ سيّد الشهداء (ع) اقتداء مي‌كنند. از آن‌ جائي‌ كه‌ هنوز برخي‌ هيئت‌ها هنوز به‌ اين‌ مهم‌ بي‌توجّه‌ هستند، توصيه حضرت‌ عالي‌ در اين‌ رابطه‌ چيست‌؟

4) خواندن‌ روضه‌هاي‌ دروغ‌ و غير معتبر كه‌ بعضاً موجب‌ تمسخر و هتك‌ مي‌گردد چه‌ صورت‌ دارد؟

5) در برخي‌ مجالس‌ عزاداري‌ بعضي‌ مدّاحان‌ با الفاظ‌ نامناسب‌ به‌ ائمّه‌ خطاب‌ مي‌كنند يا به‌ عنوان‌ عزاداري‌ به‌ صورت‌ خود چنگ‌ انداخته‌ و يا زنجير خاردار مي‌زنند و بر بدن‌ و لباس‌ آنان‌ خون‌ جاري‌ شده‌ و لباس‌ و بدن‌ و منزل‌ ديگران‌ را نجس‌ مي‌كنند، از آن‌ جائي‌ كه‌ اين‌ گونه‌ روش‌ها در حال‌ ترويج‌ بوده‌ و مجالس‌ را از وزانت‌ و معنويت‌ تهي‌ ساخته‌، چه‌ بسا موجب‌ وهن‌ مقدّسات‌ مي‌شود، تكليف‌ ما را در اين‌ رابطه‌ روشن‌ فرماييد.

6) لطمه‌ زدن‌ به‌ خود به‌ صورت‌هاي‌ متفاوت‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟ (روي‌ كندن‌ و سينه‌ زدن‌ به‌ صورتي‌ كه‌ زخم‌ يا كبود شود و بالا و پايين‌ پريدن‌ و ….).

7) در ايّام‌ عاشورا زنان‌ به‌ دنبال‌ هيئت‌هاي‌ عزاداري‌ به‌ راه‌ مي‌افتند و بعضاً با حجاب‌ نامناسب‌ و وضع‌ زننده‌ موجب‌ جلب‌ توجّه‌ نامحرمان‌ مي‌شود، لذا برخي‌ خواهران‌ در اين‌ ايّام‌ يا به‌ مناسبت‌هاي‌ ديگر دست‌ به‌ تشكيل‌ جلسات‌ مخصوص‌ خواهران‌ در تكايا و حسينيه‌ها زدند تا خواهران‌ مستقلاًّ به‌ روضه‌ خواني‌ و عزاداري‌ بپردازند و از عوارض‌ منفي‌ حضور آنان‌ در منظر نامحرمان‌ بكاهند، آيا حضرت‌ عالي‌ اين‌ روش‌ را تأييد مي‌فرماييد؟

8) برخي‌ از ذاكرين‌ در مدايح‌ اهلبيت‌علیهم السلام تعبيراتي‌ مانند «خداي‌ من‌ حسين‌»، «من‌ سگ‌ حسينم‌»، «مست‌ مستم‌ من‌»، «هر چه‌ بادا باد علي‌ پرستم‌ من‌»، «همچون‌ زهرا مادرت‌ از همه‌ خوشگلتري‌»، «يا اباصالح‌ بيا» را به‌ كار مي‌برند كه‌ به‌ نظر مي‌رسد با شأن‌ اهل‌ بيت‌  منافات‌ دارد، به‌ كار بردن‌ اين‌ الفاظ‌ چه‌ صورت‌ دارد؟ گوش‌ دادن‌ به‌ نوار اين‌ مدّاحان‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

9) برپايي‌ مجالس‌ عقد يا عروسي‌ در ايّام‌ و ليالي‌ شهادت‌ ائمّه معصومين‌ علیهم السلام و راه‌ اندازي‌ كاروان‌هاي‌ شادي‌ كه‌ موجب‌ هتك‌ حرمت‌ اين‌ ايّام‌ و مناسبت‌ها مي‌شود چه‌ صورتي‌ دارد؟

10) در حسينيه‌ها و مساجد بيشتر مناطق‌، به‌ خصوص‌ روستاها مراسم‌ شبيه‌ خواني‌ به‌ اعتبار اين‌ كه‌ از سنّت‌هاي‌ قديمي‌ است‌ برگزار مي‌شود كه‌ گاهي‌ اثر مثبتي‌ در نفوس‌ مردم‌ دارد. اين‌ مراسم‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

11) استفاده‌ از طبل‌ و سنج‌ و شيپور و همچنين‌ آلات‌ موسيقي‌ مانند اُرگ‌ در مجالس‌ و دسته‌هاي‌ عزاداري‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

12) در بعضي‌ از مساجد در ايّام‌ عزاداري‌ از عَلَم‌هاي‌ متعدّدي‌ استفاده‌ مي‌شود كه‌ داراي‌ تزئينات‌ زياد و گران‌ بهايي‌ است‌ و گاهي‌ موجب‌ سؤال‌ متديّنين‌ از اصل‌ فلسفه آنها مي‌گردد و در برنامه‌هاي‌ تبليغي‌ خللي‌ ايجاد مي‌كند و حتّي‌ با اهداف‌ مقدّس‌ مسجد تعارض‌ دارد، حكم‌ شرعي‌ در اين‌ رابطه‌ چيست‌؟

13) اگر شخصي‌ عَلَمي‌ را براي‌ عزاداري‌ سيّد الشهداء (ع) نذر كرده‌ باشد، آيا جايز است‌ مسئولين‌ حسينيه‌ از قبول‌ آن‌ خودداري‌ كنند؟

14) اگر بعضي‌ از واجبات‌ از مكلّف‌ به‌ سبب‌ شركت‌ در مجالس‌ عزاداري‌ فوت‌ شود مثلاً نماز صبح‌ قضا شود، آيا بهتر است‌ بعد از اين‌ در اين‌ مجالس‌ شركت‌ نكند يا اين‌ كه‌ عدم‌ شركت‌ او باعث‌ دوري‌ از اهل‌ بيت‌  مي‌گردد؟

15) در بعضي‌ از هيئت‌هاي‌ مذهبي‌ مصيبت‌هايي‌ خوانده‌ مي‌شود كه‌ مستند به‌ مقتل‌ معتبري‌ نيست‌ و از هيچ‌ عالم‌ يا مرجعي‌ هم‌ شنيده‌ نشده‌ است‌ و هنگامي‌ كه‌ از خواننده اين‌ مصيبت‌ از منبع‌ آن‌ سؤال‌ مي‌شود پاسخ‌ مي‌دهند كه‌ اهل‌ بيت‌  اين‌ گونه‌ به‌ ما فهمانده‌اند و يا ما را راهنمايي‌ كرده‌اند و واقعه كربلا فقط‌ در مقاتل‌ نيست‌ و منبع‌ آن‌ هم‌ فقط‌ گفته‌هاي‌ علماء نمي‌باشد و گاهي‌ مي‌گويند بعضي‌ از امور براي‌ مدّاح‌ يا خطيب‌ حسيني‌ از راه‌ الهام‌ و مكاشفه‌ مكشوف‌ مي‌شود. سؤال‌ من‌ اين‌ است‌ كه‌ آيا نقل‌ وقايع‌، از طريق‌ صحيح‌ است‌ يا خير؟ و در صورتي‌ كه‌ صحيح‌ نباشد تكليف‌ شنوندگان‌ چيست‌؟

16) از ساختمان‌ حسينيه‌ صداي‌ قرائت‌ قرآن‌ و صداي‌ عزاداري‌ شنيده‌ مي‌شود به‌ طوري‌ كه‌ صداي‌ آن‌ در خانه‌هاي‌ اطراف‌ هم‌ شنيده‌ مي‌شود و اين‌ امر موجب‌ سلب‌ آسايش‌ همسايگان‌ شده‌ است‌ و مسئولين‌ و سخنرانان‌ حسينيه‌ اصرار به‌ ادامه آن‌ دارند، اين‌ عمل‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

17) نظر شريف‌ حضرت‌ عالي‌ نسبت‌ به‌ ادامه حركت‌ دسته‌هاي‌ عزاداري‌ در شب‌هاي‌ محرّم‌ تا نصف‌ شب‌ همراه‌ با استفاده‌ از طبل‌ و ني‌ چيست‌؟

18) آيا آنچه‌ متداول‌ شده‌ كه‌ به‌ عنوان‌ عزاداري‌ براي‌ امام‌ حسين‌ (ع) گوشت‌ بدن‌ خود را سوراخ‌ كرده‌ و قفل‌ و سنگ‌ كيلو به‌ آن‌ آويزان‌ مي‌كنند، جايز است‌؟

19) اگر انسان‌ خود را در زيارت‌گاه‌هاي‌ ائمّه‌ علیهم السلام به‌ زمين‌ بيندازد و همانند بعضي‌ از مردم‌ كه‌ صورت‌ و سينه خود را بر زمين‌ مي‌مالند تا از آن‌ خون‌ جاري‌ شود و به‌ همان‌ حالت‌ وارد حرم‌ مي‌شوند، عمل‌ كند چه‌ حكمي‌ دارد؟

20) در روز عاشورا مراسمي‌ مانند قمه‌ زني‌ و پابرهنه‌ وارد آتش‌ و ذغال‌ روشن‌ شدن‌ برگزار مي‌شود كه‌ علاوه‌ بر اين‌ كه‌ باعث‌ بد نام‌ شدن‌ مذهب‌ شيعه اثني‌ عشري‌ در انظار علما و پيروان‌ مذاهب‌ اسلامي‌ و مردم‌ جهان‌ مي‌شود، ضررهاي‌ جسمي‌ و روحي‌ هم‌ به‌ اين‌ اشخاص‌ وارد مي‌كند و همچنين‌ موجب‌ توهين‌ به‌ مذهب‌ مي‌گردد، نظر شريف‌ حضرت‌ عالي‌ در اين‌ باره‌ چيست‌؟

21) آيا قمه‌ زدن‌ به‌ طور مخفي‌ حلال‌ است‌ يا اين‌ كه‌ فتواي‌ شريف‌ حضرت‌ عالي‌ عموميت‌ دارد؟

22) معيار شرعي‌ ضرر اعم‌ از جسمي‌ يا روحي‌ چيست‌؟

23) زنجير زدن‌ به‌ بدن‌ همان‌ گونه‌ كه‌ بعضي‌ از مسلمانان‌ انجام‌ مي‌دهند، چه‌ حكمي‌ دارد؟

24) در بعضي‌ از مناطق‌، زنان‌ مراسمي‌ را به‌ اسم‌ سفره حضرت‌ ابوالفضل‌ (ع) اجرا مي‌كنند يا مجالسي‌ به‌ عنوان‌ جشن‌ عروسي‌ حضرت‌ فاطمه‌ سلام الله علیها برگزار مي‌كنند و در آن‌ شعرهاي‌ عروسي‌ خوانده‌ و كف‌ مي‌زنند و سپس‌ شروع‌ به‌ رقص‌ مي‌كنند، انجام‌ اين‌ امور چه‌ حكمي‌ دارد؟

25) باقيمانده اموالي‌ كه‌ به‌ عنوان‌ هزينه‌هاي‌ مراسم‌ عاشوراي‌ امام‌ حسين‌ (ع) جمع‌ آوري‌ مي‌شود، در چه‌ موردي‌ بايد خرج‌ شود؟

26) آيا جايز است‌ در ايّام‌ محرّم‌ از افراد خيّر اموالي‌ را جمع‌ آوري‌ كرد و با تقسيم‌ آنها به‌ سهم‌هاي‌ مختلف‌ قسمتي‌ را به‌ قاري‌ قرآن‌ و مرثيه‌ خوان‌ و سخنران‌ داد و باقيمانده‌ را براي‌ برگزاري‌ مجالس‌ مصرف‌ كرد؟

27) آيا جايز است‌ زنان‌ با حفظ‌ حجاب‌ و پوشش‌ كامل‌، در دسته‌هاي‌ سينه‌ زني‌ و زنجير زني‌ شركت‌ كنند و آنها را دنبال‌ كنند؟

28) اگر قمه‌ زدن‌ در عزاداري‌ ائمّه‌ علیهم السلام موجب‌ مرگ‌ شخص‌ شود، آيا اين‌ عمل‌ خودكشي‌ محسوب‌ مي‌شود؟

29) خواندن‌ مرثيه‌ و مديحه‌هايي‌ كه‌ شنوندگان‌ را در جشن‌هاي‌ تولّد ائمّه‌ علیهم السلام و عيد مبعث‌ به‌ گريه‌ بيندازد چه‌ حكمي‌ دارد؟

30) آيا خوانندگي‌ زن‌ در مجالس‌ عزاداري‌ با علم‌ او به‌ اين‌ كه‌ مردان‌ نامحرم‌ صداي‌ او را مي‌شنوند، جايز است‌؟

در پايان‌ خواهشمند است‌ در رابطه‌ با وظائف‌ متديّنين‌ مخصوصاً جوانان‌ عزيز در بزرگداشت‌ ايّام‌ سوگواري‌ حضرت‌ امام‌ حسين‌ علیه السلام فرمايشاتي‌ را مرقوم‌ فرماييد.

پاسخ:

1) اين‌ كار بسيار عالي‌ است‌ و يكي‌ از شعارهاي‌ تشيّع‌ است‌.

2) اصل‌ مهم‌، زنده‌ بودن‌ عزاداري‌ها و توسّلات‌ به‌ ساحت‌ مقدّس‌ سيّد الشهداء «عليه‌ الصلاة و السلام‌» كه‌ در همه اوقات‌ مناسب‌ است‌ و اگر در عصر عاشورا و شب‌ يازدهم‌ با همان‌ شور روز عاشورا باشد بسيار بجاست‌.

3) بايد به‌ايم‌ امر مهم‌ حياتي‌ كه‌ بحمد الله در ميان‌ عزاداران‌ حضرت‌ سيّد الشهداء (ع) رونق‌ خوبي‌ گرفته‌، اهمّيت‌ بدهند و اين‌ مهم‌ را حتماً رعايت‌ نمايند.

4) معلوم‌ است‌ كه‌ جايز نيست‌.

5) اين‌ گونه‌ حرف‌ها و روش‌ها نبايد باشد و به‌ طور كلّي‌ بايد متروك‌ شود و شأن‌ عزاداري‌ها كه‌ از بهترين‌ عبادات‌ است‌، محفوظ‌ بماند.

6) اين‌ گونه‌ اعمال‌ با تنزّه‌ عزاداري‌ها سازگاري‌ ندارد و اميد است‌ با تذكّر و تنبّه‌ به‌ طور كامل‌ متروك‌ شود.

7) چنانچه‌ در عزاداري‌ها، اختلاط‌ زن‌ و مرد نشود و مراعات‌ حجاب‌ هم‌ انجام‌ پذيرد و موجب‌ جلب‌ توجّه‌ نامحرم‌ نباشد، شركت‌ زنان‌ محترمه‌ در عزاداري‌ با مردان‌ مانعي‌ ندارد چنانچه‌ عزاداري‌ اختصاصي‌ هم‌ خوب‌ است‌.

8) اين‌ گونه‌ كلمات‌ نه‌ تنها جايز نيست‌ بلكه‌ اشبه‌ به‌ كلمات‌ شيطاني‌ است‌ در حالي‌ كه‌ در مراسم‌ توسّل‌ و عزاداري‌ كه‌ از افضل‌ قربات‌ است‌ بايد با كلمات‌ رحماني‌ سخن‌ گفت‌. از اين‌ گونه‌ تعابير برداشت‌ شرك‌ آلود مي‌شود و گفتن‌ اين‌ گونه‌ كلمات‌ نامناسب‌ كه‌ مربوط‌ به‌ افراد خاص‌ّ است‌، در حق‌ّ ائمّه طاهرين‌ حرام‌ است‌ و مورد غضب‌ حضرت‌ ولي‌ عصر «عجّل‌ الله تعالي‌ فرجه‌ الشريف‌» است‌.

9) جايز نيست‌ و مبارك‌ نخواهد بود.

10) اين‌ گونه‌ كارها با تنزّه‌ عزاداري‌ها و عظمت‌ اهل‌ بيت‌ علیهم السلام سازگار نيست‌.

11) استفاده‌ از آلات‌ موسيقي‌ جايز نيست‌.

12) اشكال‌ ندارد ولي‌ نبود آن‌ بهتر است‌.

13) اگر وجه‌ عقلائي‌ داشته‌ باشد، مي‌توانند منع‌ كنند و نذر او هم‌ واجب‌ الوفاء نيست‌.

14) بايد در مجلس‌ عزاداري‌ شركت‌ بكند لكن‌ به‌ گونه‌اي‌ عمل‌ كند كه‌ نماز او قضا نشود.

15) اگر آنچه‌ مي‌گويد، دروغ‌ آشكار نباشد مخالف‌ با تنزّه‌ اهل‌ بيت‌ علیهم السلام نباشد و احتمال‌ وقوع‌ آن‌ را بدهد، جايز است‌.

16) بايد صداي‌ عزاداري‌ و قرائت‌ قرآن‌ موجب‌ مزاحمت‌ نباشد مخصوصاً در ساعات‌ دير وقت‌.

17) اصل‌ عزاداري‌ خوب‌ است‌ لكن‌ نبايد موجب‌ مزاحمت‌ باشد.

18) جايز نيست‌ و اين‌ گونه‌ امور بايد بايد متروك‌ شود.

19) جايز نيست‌ و مسلّماً ائمّه اطهار علیهم السلام به‌ اين‌ گونه‌ امور رضايت‌ نمي‌دهند.

20) اين‌ گونه‌ كارها جايز نيست‌ به‌ ويژه‌ آن‌ كه‌ موجب‌ وهن‌ تسيّع‌ مي‌شود.

21) جايز نيست‌.

22) يك‌ معناي‌ عرفي‌ و موكول‌ به‌ فهم‌ عرف‌ است‌ و همين‌ مقدار كه‌ عرف‌ مردم‌ بگويند ضرر است‌ بايد اجتناب‌ شود.

23) جايز است‌ به‌ ويژه‌ آن‌ كه‌ جزء شعارهاي‌ عزاداري‌ است‌ ولي‌ بايد روي‌ بدن‌ نباشد.

24) رقص‌ به‌ هر عنوان‌ كه‌ باشد و كف‌ كه‌ شبيه‌ به‌ رقص‌ است‌ حرام‌ است‌ بلكه‌ مطلق‌ كف‌ زدن‌ در عزاداري‌ها و جشن‌هاي‌ مربوط‌ به‌ اهل‌ بيت‌ علیهم السلام و در مكان‌هاي‌ مقدّس‌ نظير مساجد و حسينيه‌ها اشكال‌ دارد.

25) در عزاداري‌هاي‌ ائمّه اطهار علیهم السلام مصرف‌ شود.

26) اشكال‌ ندارد.

27) اشكال‌ ندارد بلكه‌ خوب‌ است‌.

28) اصل‌ قمه‌ زني‌ جايز نيست‌ ولي‌ در فرض‌ مذكور خودكشي‌ نيست‌.

29) اشكال‌ ندارد ولي‌ در روايات‌ معصومين‌علیهم السلام آمده‌ است‌ كه‌ در شادي‌ ما شادي‌ كنيد و در عزاي‌ ما غمناك‌ باشيد و عزاداري‌ كنيد.

30) جايز نيست‌.

اقامه عزاداري‌ حضرت‌ سيّد الشهداء «عليه‌ الصلاة و السلام‌» ادامه‌ و استمرار حركت‌ بزرگ‌ آن‌ حضرت‌ و اصحاب‌ و انصار ايشان‌ است‌ و از اين‌ جهت‌ بهترين‌ عبادات‌ است‌ و يكي‌ از بركات‌ آن‌، بيمه‌ شدن‌ عزاداران‌ از بلاها و گناهان‌ است‌ و براي‌ همگان‌ خصوصاً براي‌ جوانان‌ عزيز شركت‌ در اين‌ مجلس‌ و برپايي‌ هر چه‌ با شكوه‌تر اين‌ عزاداري‌ها لازم‌ است‌ و اين‌ نعمت‌ بزرگ‌ را كه‌ بحمد الله در كشور ما به‌ نحو چشمگير وجود دارد، بايد ارج‌ نهاد و قدرشناسي‌ كرد و اميد است‌ همگان‌ بالاخص‌ نسل‌ عزيز جوان‌، بر شركت‌ در عزاي‌ امام‌ حسين‌ (ع) مواظبت‌ كامل‌ داشته‌ باشند و در اين‌ كه‌ برخي‌ معايب‌ آن‌ مرتفع‌ گردد، تلاش‌ داشته‌ باشند

استفاده از تصاویر نقاشی شده در عزاداریها

سؤال: در ايّام‌ محرّم‌ و صفر در برخي‌ نقاط‌ كشور تصاويري‌ به‌ نام‌ حضرت‌ سيّد الشهداء علیه السلام  و اصحاب‌ ايشان‌ در كوي‌ و برزن‌ مشاهده‌ مي‌شود. ديدگاه‌ شرع‌ مقدّس‌ نسبت‌ نقّاشي‌، نصب‌ و ترويج‌ اين‌ تصاوير چيست‌؟

پاسخ: جايز نيست‌ و اين‌ گونه‌ امور با عظمت‌ آنها سازگار نيست‌

استفاده از آهنگهای طرب آور در مداحی

سؤال: بعضي‌ از مدّاحان‌ از آهنگ‌هايي‌ در مدايح‌ خود استفاده‌ مي‌كنند كه‌ خيلي‌ تند است‌ و به‌ نظر بسياري‌ از مردم‌ طرب‌ آور است‌ نظر شما در اين‌ مورد چيست‌؟ خريد و فروش‌ و استماع‌ نوارهاي‌ آن‌ چگونه‌ است‌؟

پاسخ: اگر طرب‌ آور باشد جايز نيست‌.

گستردگی عزای امام حسین نسبت به ائمه اطهار

سؤال: چرا عزاداري‌ براي‌ حضرات‌ معصومين‌علیهم السلام به‌ گستردگي‌ عزاي‌ امام‌ حسين‌ علیه السلام نيست‌؟

پاسخ: زيرا حركت‌ عدالت‌ خواهانه‌ و ظلم‌ ستيزانه آن‌ حضرت‌ گسترده‌تر بوده‌ است‌ و بدين‌ جهت‌ شخص‌ نبي‌ّ مكرّم‌ صلوات الله علیه و همه حضرات‌ معصومين‌ علیهم السلام ، به‌ اقامه عزا براي‌ حضرت‌ سيّد الشهداء ارواحنا فداه‌ اهمّيّت‌ ويژه‌ و خاصّي‌ داده‌اند، چرا كه‌ در جريان‌ آن‌ بزرگوار، تحريك‌ عواطف‌ و تنوير عقول‌ به‌ نحو اتم‌ّ و اكمل‌ وجود دارد و شور و شعوري‌ كه‌ در حماسه بي‌ همتا و تمام‌ نشدني‌ كربلا و عاشورا وجود دارد موجب‌ احياء و تقويت‌ روح‌ عدالت‌ خواهي‌ و ظلم‌ ستيزي‌ است‌ و به‌ همين‌ دليل‌، سرّ بقاء تشيّع‌ و ادامه حيات‌ پر بركت‌ آن‌ در اقامه عزاداري‌ حسيني‌ است‌ و به‌ همين‌ دليل‌ هم‌ دشمنان‌ تشيّع‌ هميشه‌ به‌ دنبال‌ برچيدن‌ اين‌ برنامه عظيم‌ يا كم‌ رنگ‌ كردن‌ آن‌ و يا آميختن‌ آن‌ به‌ خرافات‌ و اباطيل‌ بوده‌اند، لكن‌ بحمد الله هيچگاه‌ موفّق‌ نشده‌اند و هيچگاه‌ هم‌ موفّق‌ نخواهند شد انشاء الله.

قمه زنی و تیغ زنی آشکار و پنهان

سؤال: قمه زنی در ملاء عام و در خفاء چه جکمی دارد؟

پاسخ: در وضع فعلی حرام است مخصوصاً که در جمهوری اسلامی ممنوع است

سؤال: تیغ زنی در ملاء عام و در خفاء چه حکمی دارد؟

پاسخ: در وضع فعلی حرام است مخصوصاً که در جمهوری اسلامی ممنوع است.

نذر قمه زنی و تیغ زنی

سؤال: نذر در قمه زنی و تیغ زنی چه حکمی دارد؟

پاسخ: نذر منعقد نمی شود زیرا این کار در زمان ما مرجوح است مخصوصاً اینکه در جمهوری اسلامی

ممنوع است.

منبع : پایگاه اینترنتی انهار

امکان ارسال نظر وجود ندارد